Bahagian
III:
Kenalpasti
dan bincangkan 5 amalan terbaik yang ditunjukkan oleh guru di sekolah tersebut
semasa mereka menjalankan tugasan mereka.
Pendahuluan
Amalan
baik dalam pengurusan bilik darjah bertujuan untuk mewujudkan dan mengekalkan
iklim pembelajaran yang kondusif. Kebolehan seseorang guru berbuat
demikian
merupakan satu pembuktian dan gambaran bahawa pengamalnya adalah seorang yang
profesional, berwibawa dan berilmuan. Hasil pembelajaran yang dirancang boleh
dicapai secara optimum melalui pelaksanaan amalan baik guru dalam bilik darjah.
Dalam usaha menjulang kecemerlangan pendidikan negara, tidak ada orang lain
yang dapat membantu kita kecuali diri kita sendiri. Seorang pendidik yang professional
mestilah sanggup mengubah paradigma dan pendekatannya terutama sekali dalam
aspek pengajaran dan pembelajaran supaya ianya berkesan dan berkualiti . Antara
amalan baik guru dalam bilik darjah adalah :
1. pentaksiran dan penilaian
2. budaya berfikir
3. bertanya soalan
4. penggunaan ABM
5. motivasi dan peneguhan
Huraian Dan Perbincangan
1. Pentaksiran Dan Penilaian
Tujuan utama pentaksiran dalam bilik darjah
adalah untuk mendapat maklumat tentang kemajuan dan pencapaian seseorang
pelajar. Pentaksiran dalam bilik darjah merangkumi aktiviti-aktiviti seperti
pembentukan ujian bertulis dan pentaksiran prestasi (performance assessment),
penggredan, mentafsir skor peperiksaan, memberi maklum balas tentang hasil
pentaksiran dan penggunaan hasil pentaksiran dalam membuat keputusan.
Airasian (2001) menyatakan amalan pentaksiran
yang biasa dilakukan oleh seorang guru dalam bilik darjah meliputi aspek-aspek seperti
mengesan tahap penguasaan pembelajaran pelajar, memberi latihan atau kerja
rumah kepada pelajar berdasarkan tahap pencapaian pelajar, menyemak hasil kerja
pelajar, menentukan konstruk yang ingin ditaksir dalam proses pengajaran dan pembelajaran
dan merangsang pelajar untuk belajar. Semasa pemerhatian dibuat ke atas guru
tersebut, saya dapati amalan terbaik ini ada diamalkan di dalam kelas. Di awal
p&p lagi, guru tersebut cuba untuk mengimbas kembali p&p lepas dan
sekaligus mengedarkan kepada murid-murid buku-buku latihan yang telah guru
kutip pada minggu lepas. Saya mendekati salah seorang daripada murid tersebut
untuk mengetahui bagaimana penilaian dibuat. Pengajaran yang bercorak
tatabahasa itu dinilai berdasarkan penilaian formatif yang dipetik daripada
buku rujukan. Guru juga membuat rumusan terhadap kerja murid dengan menegur dan
memperbetulkan kerja murid-murid. Komen-komen yang bernas juga diujar agar
penambahbaikan dapat dilakukan oleh murid-murid.
Guru menggunakan pelbagai kaedah pentaksiran
untuk mengesan perkembangan pembelajaran pelajar (Stiggins & Bridgeford,
1984). Selain penilaian melalui buku latihan, guru juga membuat penilaian
semasa dalam proses p&p dengan menilai aktiviti pengukuhan yang
dilaksanakan oleh guru. Contohnya, seperti dalam p&p guru ketika itu yang
mengajar tajuk Alam Ceria Kita Selesa, murid dinilai dengan skema pemarkahan
yang biasa. Mereka dinilai sama ada menguasai pembelajaran ketika itu ataupun
tidak dengan mengenalpasti murid-murid yang tidak dapat menyebut dan
menghuraikan keadaan persekitaran yang telah ditetapkan oleh guru. Contohnya,
guru telah menyebut tandas murid, murid-murid tidak dapat menghuraikan keadaan
persekitaran tandas murid-murid ketika itu. Maka, daripada penilaian tersebut
guru telah dapat membuat kesimpulan di sini bahawa murid-murid belum lagi
menguasai tajuk yang telah diajarkan ketika itu.
Begitu juga dengan aktiviti pengayaan dan pemulihan
guru ketika itu. Di dalam aktiviti pengayaan, murid-murid disuruh untuk memberi
komen berdasarkan kepada gambar yang dilihat dan berfikir untuk memberi
cadangan penyelesaian ke arah kebersihan sekolah.
Rajah A
Guru tersebut membuat aktiviti pemulihan
dengan membentuk ayat tunggal berdasarkan kepada contoh gambar yang telah
diberi seperti Rajah B di bawah. Guru dapat membuat rumusan melalui hasil kerja
murid-murid. Di dalam aktiviti pemulihan ini, penilaian dapat dibuat sama ada
murid dapat membuat ayat tunggal atau pun tidak.
Rajah B
Dalam bilik darjah, guru biasanya gunakan
ujian bertulis dan pentaksiran prestasi (performance assessment) atau pentaksiran
autentik seperti pemerhatian dan teknik soal jawab untuk memperoleh maklumat
tentang pembelajaran pelajar (Airasian, 2001; Stiggins & Bridgeford, 1984).
Dalam kelas tersebut, guru juga banyak menggunakan teknik soal jawab kepada
murid-murid. Penerangan lanjut berkenaan dengan soal jawab atau pun penyoalan
ini akan dibincangkan di dalam amalan terbaik guru yang ketiga.
Pada hemat saya sebagai guru pelatih, saya
dapati bahawa guru yang mengamalkan amalan pentaksiran dan penilaian ini
mengambil langkah yang bijak di dalam pengurusan p&p mereka. Guru ini bukan
sahaja dapat mengenalpasti tahap penguasaan murid-murid bahkan guru akan
mendapat maklum balas yang berterusan terhadap penilaian murid. Melalui aktiviti
penilaian yang dilakukan, guru akan dapat gambaran prestasi murid-murid
terhadap p&p guru. Tindakan susulan boleh diambil oleh guru dengan
melakukan refleksi kendiri dan seterusnya memperbaiki proses p&p guru.
2. Budaya Berfikir
Di dalam
kelas pengajaran dan pembelajaran (P&P) guru yang saya perhatikan, guru
tersebut mengamalkan nilai budaya berfikir dalam kalangan murid-murid.
Soalan-soalan disebarkan ke seluruh kelas dan ini sekaligus menggalakkan semua
murid-murid berfikir dan menjana idea-idea baru kepada persoalan, fakta atau
kenyataan berdasarkan kepada topik yang diajar. Sebagai contoh, ketika guru
tersebut menunjukkan kad gambar yang dilabelkan A, B, C dan D seperti pada
Rajah C di bawah, guru itu bertanya apakah yang dapat diperhatikan di dalam gambar
tersebut. Ini mendorong murid-murid untuk berfikir dan menyatakan hujah
berdasarkan kepada konteks makna mereka sendiri.
Rajah C
Di samping itu, guru itu juga
menggunakan soalan yang berkategori dan mencabar. Sebagai contoh pada Rajah C
di atas guru meletakkan perbandingan di antara dua gambar senario yang berbeza.
Guru mengarahkan murid-murid untuk membuat perbandingan iaitu mencari dan
perbezaan yang dapat diperhatikan melalui gambar itu tadi. Guru menggunakan
kaedah mengemukakan soalan yang mencabar dan menggalakkan murid-murid berfikir
secara sistematik dengan menggunakan alat berfikir iaitu otak mereka. Dari
sinilah, perkembangan minda murid dapat diperhatikan perkembangannya melalui
respons dan tingkah laku mereka. Sama ada soalan yang dikemukakan oleh guru
dapat menarik minat murid-murid serta menimbulkan tanda tanya murid-murid.
Teknik dan kaedah penyoalan yang
baik juga ada diterapkan oleh guru. Guru itu menyebarkan soalan ke seluruh
kelas dan kata kunci soalan yang sangat jelas. Guru itu mewujudkan suasana murid
yang tertanya-tanya dan menggalakkan murid untuk berfikir. Ini akan membentuk
satu siri soalan yang saling berkaitan antara satu sama lain. Sekaligus,
mewujudkan rangkaian idea hasil dari cetusan buah pemikiran oleh murid-murid.
3. Bertanya Soalan
Sepanjang proses p&p guru, beliau banyak
menggunakan teknik penyoalan. Teknik ini sering digunakan untuk mendapat maklum
balas murid terhadap pelajaran ketika itu. Tak cukup dgn itu, guru itu
bertanyakan murid berkenaan dgn pengajaran guru yang lepas.
Semasa
pemerhatian saya, saya dapati teknik yang digunakan guru itu amat berkesan. Ini
adalah kerana sewaktu guru itu menyoal, hampir 100% murid-murid mengangkat
tangan. Saya amat terkejut pada mulanya kerana ia merupakan satu senario baru yang
tidak saya dapati sewaktu menjadi guru sandaran di sekolah menengah dahulu kerana
kebanyakan pelajar sekolah menengah tidak mengamalkan budaya menjawab soalan.
Apatah lagi budaya bertanya soalan. Ini jauh berbeza dengan apa yang saya alami
ketika menjalankan PBS (Pengalaman Berasaskan Sekolah) di SK Abang Leman
Kabong. Pelajar sekolah menengah tidak mengamalkan kemahiran belajar cara
belajar ini yang menyebabkan mereka tidak menguasai mata pelajaran yang diajar.
Dalam
proses p&p guru tersebut, beliau banyak mengemukan banyak soalan yang
berlainan aras. Pada hemat saya, saya dapati soalan guru banyak memfokuskan
kepada satu idea kepada idea yang lain. Ia sangat jelas dan murid-murid
memahami apakah kehendak soalan yang diutarakan. Soalan-soalan yang disebarkan
sangat jelas, tepat dan ringkas. Di antara soalan-soalan tersebut terdapat
hentian sebentar. Proses ini penting supaya murid-murid dapat meluangkan masa
untuk berfikir mengenai jawapan kepada persoalan yang diajukan.
Kaedah
guru itu adalah kaedah yang terbaik dan patut diamalkan oleh semua guru. Beliau
menggunakan teknik-teknik penyoalan yang sangat sesuai dengan keadaan
persekitaran kelas. Beliau melakukan alih-hala soalan di mana beliau tidak
hanya memfokuskan soalan kepada satu-satu murid sahaja. Beliau menyebarkan
soalan ke seluruh kelas dan alih-hala soalan berlaku ketika guru itu mendapati
murid-murid tidak dapat menjawab soalan yang telah diberikan. Beliau akan
memberikan peneguhan kepada murid terbabit dan meminta murid-murid lain yang menjawabnya.
Satu perkara yang dilakukan oleh guru itu yang jarang dilakukan oleh saya
sewaktu menjadi guru sandaran tidak terlatih dahulu ialah apabila guru
mengajukan soalan ke seluruh kelas, terdapat beberapa murid yang sama sahaja
yang menjawab soalan, maka guru itu mengucapkan terima kasih kepada murid itu
kerana mencuba dan guru itu akan mengalihkan soalan tersebut kepada murid-murid
lain yang belum lagi mencuba. Pendekatan yang dibawa oleh guru ini adalah baik
kerana guru tersebut ingin membawa semua murid-murid terlibat di dalam proses
p&p.
4. Persekitaran
Fizikal Bilik Darjah
Guru itu
juga amat mementingkan kebersihan, keselamatan dan keselesaan persekitaran
fizikal bilik darjah. Sebaik sahaja guru itu masuk ke kelas, dia akan
memastikan persekitaran bilik darjah bersih dan ceria. Dia akan mengarahkan
murid-murid untuk mengutip sampah-sampah di bawah kerusi meja mereka. Tidak
cukup dengan itu, dia berjalan-jalan ke seluruh kelas untuk memastikan tiada
sampah di bawah meja, kerusi dan di dalam meja murid-murid. Dia juga telah
memastikan pengudaraan kelas berada dalam keadaan baik dengan membuka tingkap
di bahagian meja guru yang selama ini ditutup. Tindakan guru ini baik untuk
kelas dan murid-murid di mana ia akan memberikan pengudaraan yang cukup di
samping memberikan kelesaan yang maksimum.
Sewaktu pemerhatian saya itu juga, guru
itu ada membetulkan kedudukan meja murid-murid di bahagian belakang sewaktu
dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Ini merupakan satu amalan yang harus
diamalkan oleh guru di dalam bilik darjah. Kedudukan kerusi meja yang tersusun
akan menggambarkan suasana kelas yang kondusif dan selamat.
Kemudahan
di dalam kelas juga diselenggara dengan elok dan rapi. Saya dapat perhatikan
semua kipas angin berfungsi dengan baik. Penyapu, penyodok, dan tong sampah
juga disusun kemas di satu sudut di bahagian belakang kelas. Almari berada
dalam keadaan bersih dan buku-buku di susun dengan rapi pad arak buku. Dari
sini saya dapat simpulkan murid-murid kelas tersebut telah membuat pembersihan
kelas sebelum sesi p&p berlangsung.
Saya
dapat perhatikan bahawa guru ini amat mementingkan kawalan persekitaran fizikal
bilik darjah. Bagi saya, tindakan guru ini adalah tindakan yang baik yang
memang patut diamalkan oleh semua guru. Ini penting untuk memastikan tujuan
sebenar iaitu proses p&p guru dapat berjalan dengan lancar.
5. Peneguhan
Peneguhan positif dan
peneguhan negatif merupakan satu kaedah yang digunakan untuk mengawal atau
untuk meneruskan sesuatu tingkahlaku yang ditunjukan oleh seseorang. Ia adalah
suatu bentuk pengukuhan kepada tingkah laku baru ( positif ) yang terhasil
daripada pengubahsuaian tingkah laku bermasalah murid, bagi menjamin pengekalan
tingkah laku baru yang positif.
Sebagai contoh, di
sepanjang pemerhatian saya, guru itu sentiasa menekankan aspek peneguhan dengan
memberi galakan dan pujian. Ini boleh dilihat sewaktu guru itu menyoal
murid-murid. Bagi murid-murid yang dapat menjawab soalan guru tersebut, guru
itu telah memberikan pujian dan galakan supaya meneruskan pencapaian dan
komitmen baik yang ditunjukkan. Tindakan guru yang mengamalkan sikap terbaik
ini bukan sahaja akan mewujudkan suasana positif di dalam kelas, bahkan ia akan
menimbulkan minat dan meningkatkan perhatian murid terhadap mata pelajaran yang
diajar.
Akibat daripada kesan
positif yang terhasil maka akan menimbulkan kesediaan murid untuk belajar.
Kaedah dan teknik pengajaran guru yang sering diubahsuai untuk disesuaikan
dengan tahap pencapaian murid yang berbeza-beza ini sekaligus menimbulkan
perasaan ingin tahu murid-murid. Layanan yang adil terhadap semua murid
diberikan. Ini boleh dilihat ketika guru itu menjalankan aktiviti pemulihan
yang khusus diberikan kepada murid-murid yang lemah. Murid-murid ini harus
diberikan layanan yang sama rata dengan murid lain tetapi amat bertimbangrasa.
Ini akan mewujudkan suasana sosio-ekonomi yang seimbang.
andai kata kita mahu
seseorang murid itu meneruskan tingkahlaku yang ingin dilihat, maka peneguhan
positif akan digunakan agar individu tersebut akan lebih cenderung untuk
mengulangi tingkahlaku tersebut di masa yang akan datang. Jika perlakuan yang
diperlihatkan oleh seseorang itu tidak dialu-alukan, maka peneguhan negatif
akan digunakan untuk menghalang individu terbabit mengulangi tingkah laku
tersebut di masa yang akan datang.
Penutup
Tugas mengajar dan mendidik adalah satu
pekerjaan yang sangat mulia. Kejayaan amalan baik ini dalam usaha memperkasakan
budaya kerja dalam kalangan pendidik adalah satu tanggungjawab yang perlu
dihayati bersama. Di samping itu, amalan ini perlulah mendapat sokongan dan
kerjasama daripada semua pihak bagi membangunkan modal insan yang bersifat
menyeluruh, progresif, beretika, berpengetahuan dan berkemahiran. Bagi mencapai
hasrat ini, para guru perlulah dapat memperkasakan diri mereka sendiri bagi
menjadi “guru sebenar” yang sentiasa mengamalkan perlakuan sebagai seorang
guru.
No comments:
Post a Comment