Rancangan Pelajaran
Harian`
Bahasa Malaysia Tahun 3
Tarikh : 28 Febuari 2013 (Khamis)
Masa : 0830 – 0930 pagi
Mata pelajaran : Bahasa Malaysia
Tahun : Tahun 3 Merah
Bilangan Murid : 40 orang
Tema : Keselamatan di luar rumah
Tajuk : Menunggang Basikal dan Membonceng Motorsikal
Fokus utama :
Standard
Kandungan
2.5 Membaca,
memahami dan menaakul untuk memindahkan maklumat yang terdapat dalam pelbagai
bahan dengan betul.
Standard Pembelajaran
2.5.1 Membaca dan memahami bahan grafik yang
mengandungi ayat dengan betul.
Objektif
pembelajaran :
Pada akhir pelajaran, murid-murid dapat:
i.
Membaca dan memahami 3 bahan grafik yang
mengandungi ayat dengan betul.
Sistem bahasa:
Kosa kata : Cermin pandang sisi , jaket pemantul
cahaya.
Pengisian kurikulum
Ilmu :
Peraturan jalan raya (JKJR)
Nilai :
Patuh kepada undang – undang , kerjasama , kerajinan
EMK :
Kemahiran bernilai tambah (KBT):
Kemahiran berfikir : Menjana idea
Kemahiran belajar cara
belajar :
Kecerdasan pelbagai : verbal-linguistik,
interpersonal, intrapersonal
Pengetahuan sedia ada : Murid-murid pernah menunggang basikal dan membonceng
motorsikal.
Bahan bantu mengajar :
Gambar tanda di jalan raya, motorsikal
, basikal, jaket pemantul cahaya, topi kaledar, petikan “Panduan Menunggang basikal ”, dan
lembaran kerja.
Langkah/ masa
|
Isi pelajaran
|
Aktiviti P&P
|
Catatan
|
Set
induksi
(7
minit)
|
(P n P dijalankan di Dewan Terbuka SKAKG)
Contoh
soalan:
·
Apakahbenda
ini?
Andaian jawapan
-motorsikal.
·
Siapakah
pernah membonceng motorsikal?
-
murid
|
1. Guru membawa motorsikal
2. Guru bertanya apakah kenderaan ini.
3. Murid menjawab soalan tentang motorsikal berdasarkan
pengalaman sedia ada
4. Guru mengaitkan
soal jawab tadi dengan tajuk P&P hari ini
|
Bahan bantu mengajar:
Motorsikal
Kemahiran berfikir:
menjana idea.
|
Langkah
1
( 15
minit)
|
Peraturan
membonceng motorsikal.
(Lampiran 1)
-Guru menunjukkan tunjuk cara cara membonceng motorsikal
dan memakai topi kaledar.
-mengenalpasti bahagian motorsikal seperti lampu isyarat membelok , brek , lampu
utama dan cermin pandang sisi.
|
1. Murid akan duduk berkumpulan.
2. Murid melihat tunjuk cara guru membonceng motorsikal
dan memakai topi kaledar dengan betul.
3. Murid dipilih untuk melakukan semula tunjuk cara yang
telah ditunjukan guru.
4. Murid ditunjukan bahagian motorsikal. Guru menulis
bahagian di dalam kad manila dan memilih murid membaca nama – nama bahagian
motorsikal.
5. Guru membetulkan bacaan murid.
|
Bahan bantu mengajar:
motorsikal. Topi kaledar
Kecerdasan pelbagai:
Intrapersonal
Nilai:
-bekerjasama dalam kumpulan
- patuh pada undang-undang.
|
Langkah
2
(10
minit)
|
Lampiran kerja
-
Rujuk
lampiran 1
Kosa kata
cermin pandang sisi
-cermin yang terdapat pada kenderaan darat untuk melihat belakang.
.
2. Jaket pemantul cahaya
- baju keselamatan yang mengeluarkan cahaya apaabila disinari.
|
1. Murid diberikan lampiran kerja menamakan bahagian –
bahagian motorsikal.
2. Murid terpilih akan membacakan jawapan
3. Guru bersoal jawab dengan murid.
4. Guru menerangkan kosa kata dan ayat yang menggunakan
kosa kata yang sama.
|
Bahan bantu mengajar:
-motorsikal
-Buku Kosa kata
Kecerdasan pelbagai:
Verbal-linguistik
|
Langkah
3
( 10 minit)
|
“Menunggang basikal dengan selamat.”
-Penerangan mengenai cara – cara
menunggang basikal dengan selamat dengan mengunaan topi kaledar , jaket
pemantul cahaya dan alat pemantul cahaya di basikal.
(Rujuk lampiran 1 dan 2)
|
1. Guru telah meminjam basikal murid.
2. Murid diminta melakukan aksi menunggang basikal.
3. Murid terpilih diminta melakukan aksi menunggang
basikal semasa pergi ke sekolah
4. Murid diminta menerangkan apakah tanda jalan raya
ditunjukkan guru.
5. Murid diminta meneka bahagian motorsikal dan peralatan
tambahan untuk keselamatan semasa menunggang basikal.
|
Bahan bantu mengajar:
Basikal , jaket pemantul cahay ,
tanda jalan raya.
Kecerdasan pelbagai:
interpersonal
|
Langkah
4
(12 minit)
|
Lampiran Kerja
(rujuk lampiran 2)
Pengayaan
(rujuk lampiran 3)
Pemulihan
(Rujuk lampiran 4)
|
1. Murid
– murid diminta membuat lampiran kerja dan dibimbing oleh guru.
2. Murid-murid
menjawab soalan mengikut kumpulan pengayaan dan kumpulan pemulihan.
3. Guru
membincangkan jawapan bersama-sama dengan murid.
|
Bahan bantu mengajar:
lembaran kerja
|
Penutup
(6
minit)
|
Rumusan kognitif:
·
Menamakan
nama bahagian motorsikal dan kegunaanya
Rumusan
Sosial:
·
Harus
patuh peraturan di jalan raya agar selamat dan sejahtera untuk diri sendiri
dan orang lain.
|
1. Murid-murid diminta merumus tentang kemahiran bahasa
yang dipelajari
2. Guru meminta
murid patuh pada undang – undang dan peraturan jalan raya.
|
Nilai:
Patuh pada undang - undang
|
Refleksi Guru :
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------.
Ulasan Guru pembimbing:
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ulasan Pensyarah pembimbing:
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------.
No comments:
Post a Comment