Topik
6 : Reflektif Kemahiran Mendengar Dan
Bertutur
Kelas :
1A (KSSR)
Jumlah murid :
22 Orang
Nama guru
: Puan Mariam
Tarikh
: 6 Ogos 2012
Masa : 1020 - 1120
Untuk kemahiran mendengar dan bertutur, guru
telah mengajar topik bertemakan pertanian adalah ekonomi. untuk topik ini tajuk
yang dipilih ialah kebun datuk anas muka surat 94 buku teks tahun 1. sebelum
memulakan tajuk set induksi guru berkisarkan pengetahuan sedia ada murid,
mengenai tanaman apakah yang ditanam di kebun masing - masing. pelbagai jawapan
yang diberikan oleh murid. guru melayan jawapan murid dengan baik walaupun
jawapan yang agak tidak logik seperti tanaman seperti starwberi dan sebagainya.
Seterusnya guru bertanya kepada
murid jenis sayur - sayuran yang ditanam di kebun datuk anas. murid boleh
memberitahu jawapan berdasarkan gambar yang ditunjukkan dalam buku teks.guru
membiarkan dahulu murid menyebut sayur - sayuran dan peralatan kebun dengan
sebutan yang salah. contohnya sayur menjadi "sayo" , timun menjadi "temun",
cangkul menjadi "cangkui" dan sebagainya.
Selepas itu , guru membacakan
petikan dalam buku teks. guru menyuruh murid - murid menunjukkan dengan jari
tangan, perkataan dalam ayat, baris demi baris yang dibacakan oleh guru. Guru
memberikan penekanan kepada intonasi , jeda , tanda baca dan sebutan yang
betul. Bagi sebutan yang betul guru mengulangi perkataan tersebut supaya murid
dapat mendengar dan menyebutkan dengan betul nanti.
Untuk langkah seterusnya , guru
memilih murid secara rawak untuk membaca petikan. bagi murid yang lancar
bacaannya, betul jeda , tanda baca dab berintonasi guru memberi pujian
peneguhan dan tepukan. Murid yang kurang lancar, salah sebutan guru membetulkan
pada masa itu juga dan menyuruh murid tersebut mengulangi perkataan yang sama.
Untuk langkah terakhir guru menanya
soalan secara lisan kepada murid bermula dari tahap mudah ke aras berfikir.
Soalan bermula dari apakah? siapakah? bagaimana? dan mengapa?.
Sepanjang pemerhatian saya, murid
mempunyai beberapa kelemahan dalam kemahiran mendengar dan bertutur. Antaranya
ialah :
1.
Murid
tidak dapat mendengar dengan jelas sebutan guru kerana gangguan bunyi bising.
Sekolah ini berdekatan dengan kem tentera dan balai polis. Bunyi helikopter
tentera dan trak - trak polis menyebabkan bunyi bising.
2.
Guru
telah membunyikan perkataan dengan baik, kerana pengaruh dialek atau bahasa
melayu sebagai bahasa kedua menjadikan pertuturan murid kurang tepat.
3.
Murid
masih teragak - agak memberi jawapan kerana kurang mahir untuk mengaitkan
soalan guru dengan topik yang dipelajari. Murid kurang yakin dengan jawapan
sendiri dengan membisikkan jawapan pada telinga kawan.
Pelbagai aktiviti boleh digunapakai
oleh guru bagi memastikan murid dapat menguasai kemahiran lisan dengan baik.
Antarany ialah,
- Guru boleh menjadikan proses P n P lebih menarik dengan melukis/mecetak topeng muka watak - watak yang diajar. Murid lebih teruja dan mendalami watak - watak yang dicerita oleh guru. Ini seterusnya dapat menghiburkan murid untuk terus bercakap. kaedah ini sesuai untuk murid yang malu bercakap.
- Bagi mengelakkan gangguan bunyi bising , guru boleh menggunakan makmal komputer yang berhawa dingin dan kedap bunyi. Selain memberi suasana baru kepada murid, ianya boleh mengelak bunyi bising yang menganggu proses komunikasi ketika P n P dijalankan.
- Guru juga boleh menjadikan proses P n P lebih interaktif dengan menggunakan video dan bunyi - bunyian. Dialog dalam filem P. Ramlee contohnya, boleh dijadikan bahan pengajaran kemahiran lisan. Murid mendengar dialog filem - filem seterusnya membunyikan semula dengan sebutan dan intonasi yang tepat.
Kemahiran mendengar adalah kemahiran
asas yang penting bagi murid terutamanya Tahap 1 menguasai bagi memudahkan
mereka menguasai kemahiran membaca , menulis dan seterusnya menaakul.
Kreativiti , inovasi dan pengalaman guru penting bagi menjadikan kemahiran
memdengar dan bertutur ini dikuasai dengan berkesan. Cabaran dan gangguan dalam
melaksanakan proses ini memang tidak dapat dielakkan. Bagaimanapun cabaran
inilah menjadikan guru lebih aktif dalam menjadikan proses P n P satu
pengalaman menarik.
No comments:
Post a Comment