KURIKULUM
STANDARD SEKOLAH RENDAH KSSR
FALSAFAH
PENDIDIKAN KEBANGSAAN
Pendidikan di Malaysia ialah
suatu usaha berterusan ke arah memperkembangkan potensi individu secara
menyeluruh dan bersepadu untuk melahirkan insan yang seimbang dan harmonis dari
segi intelek, rohani, emosi, dan jasmani berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan
kepada Tuhan. Usaha ini bertujuan untuk melahirkan warganegara Malaysia yang
berilmu pengetahuan, berketerampilan, berakhlak mulia, bertanggungjawab dan
berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri serta memberikan sumbangan terhadap
keharmonian dan kemakmuran keluarga, masyarakat, dan negara.
TUNJANG
KURIKULUM STANDARD
SEKOLAH
RENDAH
Standard Kurikulum Bahasa Malaysia dibina berasaskan enam tunjang,
iaitu Komunikasi; Kerohanian, Sikap dan Nilai; Kemanusiaan; Literasi Sains dan
Teknologi; Fizikal dan Estetika; dan Keterampilan Diri. Enam tunjang tersebut
merupakan domain utama yang menyokong antara satu sama lain dan disepadukan
dengan pemikiran kritis, kreatif dan inovatif.
Kesepaduan ini bertujuan untuk membangunkan
modal insan yang seimbang, berpengetahuan dan berketerampilan seperti yang
terdapat dalam Rajah 1.
Rajah
1: Standard Kurikulum Berasaskan Enam Tunjang
MATLAMAT
Standard Kurikulum Bahasa
Malaysia Sekolah Rendah digubal untuk membolehkan murid berketerampilan dalam
berbahasa dan boleh berkomunikasi untuk memenuhi keperluan diri, memperoleh
pengetahuan, ilmu, kemahiran, maklumat, nilai dan idea serta hubungan sosial
dalam kehidupan harian.
OBJEKTIF
Murid yang mengikuti
pengajaran dan pembelajaran Standard Kurikulum Bahasa Malaysia Sekolah Rendah
berkeupayaan untuk:
i. mendengar, mengecam,
mengajuk dan menentukan arah bunyi persekitaran dengan teliti dan betul;
ii. mendengar, memahami,
dan menyebut bunyi bahasa iaitu abjad, perkataan, frasa dan ayat dengan betul;
iii. mendengar, memahami
dan memberikan respons berdasarkan arahan, pesanan dan pertanyaan dengan betul;
iv. bertutur dan berbual
serta menyatakan permintaan tentang sesuatu perkara dalam situasi formal dan
tidak formal dengan betul secara bertatasusila;
v. bercerita sesuatu
perkara dan menceritakan semula perkara yang didengar menggunakan sebutan yang
jelas dan intonasi yang betul;
vi. berbicara untuk
menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dengan
tepat secara bertatasusila;
vii. berbincang dan
mengemukakan pendapat tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber secara
bertatasusila;
viii. membaca pelbagai perkataan,
frasa dan ayat secara mekanis dengan sebutan dan intonasi yang betul;
ix. membaca, memahami
perkataan, frasa dan ayat
daripada pelbagai sumber
dengan lancar, sebutan yang
jelas dan intonasi yang
betul;
x. membaca dan memahami
maklumat yang tersurat dan
tersirat daripada pelbagai
bahan untuk memberi respons
dengan betul;
xi. membaca dan menaakul
untuk memindahkan maklumat yang terdapat dalam pelbagai bahan.
xii. membaca pelbagai
bahan bacaan bagi memperkaya kosa kata dan maklumat untuk memupuk minat
membaca;
xiii. melakukan aktiviti
pramenulis dengan betul;
xiv. menulis secara
mekanis dengan betul dan kemas;
xv. membina dan menulis
perkataan, frasa dan ayat dengan betul;
xvi. menulis imlak dengan
tepat.
xvii. mencatat dan menulis
untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara dengan menggunakan bahasa
yang santun;
xviii. menghasilkan
penulisan kreatif dalam pelbagai genre dengan betul;
xix. mengedit dan
memurnikan hasil penulisan;
xx. menulis ulasan
berdasarkan maklumat yang diperoleh daripada pelbagai sumber;
xxi. menggunakan sistem
bahasa yang betul dalam pertuturan, pembacaan dan penulisan; dan
xxii. menghayati dan
mengamalkan nilai murni, bersikap positif, semangat patriotik dan
kewarganegaraan melalui aktiviti berbahasa.
FOKUS
Pada akhir pembelajaran
Bahasa Malaysia sekolah rendah, murid dapat memperkaya kosa kata,
mempertingkatkan pemahaman berbahasa dan menguasai bahasa serta berkomunikasi
secara berkesan bagi menyampaikan pendapat, idea dan maklumat dalam pelbagai situasi pembelajaran, hubungan sosial dan kehidupan harian.
SUSUNAN
KANDUNGAN STANDARD
KURIKULUM
BAHASA MALAYSIA
Standard
Kurikulum
Standard Kurikulum Bahasa
Malaysia Sekolah Rendah digubal dengan memberikan penekanan pada Standard
Kandungan dan Standard Pembelajaran yang perlu diketahui dan dapat dilakukan
oleh murid. Standard Kandungan dan Standard Pembelajaran ini berpaksikan
Kemahiran Bahasa dan Sistem Bahasa yang disokong oleh elemen Pengisian
Kurikulum.
Standard ini digubal dalam
bentuk pernyataan Standard Kandungan dan Standard Pembelajaran yang perlu
dikuasai oleh murid sekolah jenis kebangsaan. Standard ini dipersembahkan dalam
bentuk modular yang dibahagikan kepada bahagian dan unit yang mengandungi
elemen pengetahuan, kemahiran serta nilai murni yang perlu dikuasai oleh murid.
Standard Kandungan
Pernyataan tentang bidang
ilmu yang patut diketahui dan
dapat dilakukan oleh murid
dalam suatu tempoh
persekolahan yang
merangkumi aspek pengetahuan,
kemahiran dan nilai murni.
Standard Pembelajaran
Pernyataan tentang
penetapan kriteria untuk memastikan kualiti pembelajaran dan pencapaian murid
bagi setiap standard kandungan.
Kemahiran
Bahasa
Kemahiran bahasa meliputi
kemahiran mendengar, kemahiran bertutur, kemahiran membaca, dan kemahiran
menulis. Kemahiran bahasa merupakan teras penguasaan bahasa baku.
Kemahiran Mendengar
Kemahiran mendengar
merujuk keupayaan murid mendengar dengan teliti, memahami dan menghayati secara
lisan perkara yang didengar dalam pelbagai situasi pengucapan, serta dapat
memberikan respons.
Kemahiran Bertutur
Kemahiran bertutur merujuk
keupayaan murid berkomunikasi untuk menjalin hubungan dan menyampaikan
maklumat, pendapat, perasaan serta idea yang kreatif dan kritis dengan sebutan
dan intonasi yang betul secara sopan dan bertatasusila. Penekanan juga
diberikan pada penggunaan tatabahasa yang betul.
Kemahiran Membaca
Kemahiran membaca merujuk
keupayaan murid membaca dengan sebutan, intonasi, jeda, dan kelancaran yang
betul. Penekanan perlu diberikan pada aspek pemahaman dan penaakulan pelbagai
bahan secara kritis dengan menggunakan pelbagai teknik membaca. Di samping itu,
murid juga berupaya menghayati teks yang dibaca.
Kemahiran Menulis
Kemahiran menulis merujuk
keupayaan murid menulis perkataan dan melahirkan idea melalui pelbagai jenis
penulisan yang berkaitan dengan ilmu pengetahuan dan pengalaman peribadi yang
telah dilalui. Penekanan perlu diberikan pada penggunaan ayat yang gramatis,
tanda baca dan ejaan yang betul, serta tulisan yang jelas dan kemas. Murid juga
digalakkan menggunakan kreativiti mereka untuk menghasilkan penulisan berunsur
pengetahuan dan imaginatif. Penguasaan kemahiran bahasa ini diperoleh melalui
situasi dan konteks dalam pelbagai bahan prosa, puisi dan grafik.
Aspek
Seni Bahasa
Aspek seni bahasa merujuk
keupayaan murid memahami, mengungkap dan menghargai bahasa yang indah melalui
pembelajaran yang menyeronokkan secara didik hibur. Murid memperoleh bahasa
yang indah secara didik hibur daripada teknik nyanyian, bercerita, berlakon dan
berpuisi. Seni bahasa juga menampakkan keindahan bahasa dari segi pembentukan
ayat yang menggunakan simile, peribahasa, bahasa kiasan dan personifikasi yang
terdapat dalam puisi dan prosa kreatif. Idea yang kreatif dapat dilahirkan oleh
murid melalui lisan dan penulisan.
Aspek
Tatabahasa
Aspek tatabahasa merujuk
keupayaan murid menggunakan tatabahasa dengan betul dan tepat dalam konteks
yang diajarkan secara terancang.
Sistem
Bahasa
Sistem bahasa terdiri daripada
tatabahasa, sistem ejaan, sebutan dan intonasi, kosa kata dan peribahasa.
Pelaksanaan sistem bahasa dalam pengajaran dan pembelajaran Bahasa Malaysia
membolehkan murid menggunakan dan mengamalkan bahasa Melayu baku. Penerangan
bagi perkara tersebut dinyatakan di bawah.
Tatabahasa
Kandungan tatabahasa
terdiri daripada morfologi dan sintaksis.
Morfologi
Morfologi ialah bidang
ilmu bahasa yang mengkaji struktur, bentuk dan golongan kata. Struktur kata
ialah susunan bentuk bunyi ujaran atau lambang (tulisan) yang menjadi unit
bahasa yang bermakna. Bentuk kata pula ialah unit tatabahasa sama ada bentuk
tunggal atau hasil daripada proses pengimbuhan, pemajmukan dan penggandaan.
Golongan kata pula ialah proses menjeniskan perkataan berdasarkan keserupaan
bentuk atau fungsi dengan anggota yang lain dalam golongan yang sama.
a. Struktur kata merujuk
pola suku kata bagi:
i. kata asli bahasa Melayu
ii. kata pinjaman bahasa
Melayu
b. Bentuk kata terdiri
daripada:
i. kata tunggal
ii. kata terbitan
iii. kata ganda
iv. kata majmuk
c. Proses pembentukan kata
meliputi:
i. pengimbuhan
ii. penggandaan
iii. pemajmukan
Antara ketiga-tiga proses
pembentukan kata ini, yang amat kompleks ialah pengimbuhan. Oleh itu, penekanan
hendaklah diberikan pada aspek penggunaan imbuhan yang betul dari segi bentuk
dan makna termasuk aspek baharu dalam proses pengimbuhan.
d. Golongan kata terdiri
daripada:
i. kata nama
ii. kata kerja
iii. kata adjektif
iv. kata tugas
Sintaksis
Sintaksis ialah bidang
ilmu bahasa yang mengkaji bentuk, struktur, dan binaan ayat. Hal ini bermakna,
bidang sintaksis ialah kajian tentang hukum atau rumus tatabahasa yang
mendasari kaedah penggabungan dan penyusunan perkataan atau kelompok perkataan
untuk membentuk ayat. Aspek sintaksis yang diberikan tumpuan adalah seperti
yang berikut:
a. Unsur utama yang
terdiri daripada kata, frasa, klausa, dan aspek pembinaannya serta pembahagian
subjek dan predikat.
b. Jenis ayat, iaitu ayat
penyata, ayat tanya, ayat perintah, dan ayat seruan
c. Ragam ayat, iaitu ayat
aktif dan ayat pasif
d. Susunan ayat, iaitu
susunan biasa dan songsang
e. Binaan ayat;
i. ayat dasar
ii. ayat tunggal
iii. ayat terbitan atau
ayat majmuk
f. Proses ayat terbitan:
i. proses penggantian
ii. proses pengguguran
iii. proses penyusunan
semula
iv. proses peluasan.
Tanda Baca
Tanda baca penting
dikuasai dalam komunikasi tulisan untuk memastikan keselarasan dan juga makna
yang tepat. Misalnya, koma dan tanda noktah mewakili hentian dalam pertuturan.
Penggunaan tanda baca yang betul dapat mewakili intonasi dalam bacaan dan
penulisan.
Sistem Ejaan
Perkara yang diberikan
penekanan ialah;
i. Pola keselarasan huruf
vokal
ii. Ejaan kata pinjaman
iii. Ejaan kata dasar dan
kata terbitan
Sebutan dan Intonasi
Sebutan dan intonasi diajarkan supaya murid dapat
menyebut perkataan dan ayat dengan betul serta memahami intonasi dan jeda.
Kemahiran yang ditekankan ialah kebolehan mengenal pasti dan
membezakan pelbagai aspek dalam sebutan dan intonasi supaya murid dapat
menyampaikan maksud dengan tepat.
a. Sebutan
Sebutan diajarkan supaya
murid dapat menyebut sesuatu kata dengan betul. Sebutan bahasa Malaysia yang
diajar di sekolah hendaklah menggunakan sebutan bahasa Melayu baku.
b. Intonasi
Intonasi ayat bahasa
Melayu yang betul hendaklah diajarkan mengikut pola yang berikut:
i. ayat penyata
ii. ayat tanya
iii. ayat perintah
iv. ayat seruan
v. ayat terbalik atau
songsang
vi. ayat aktif
vii. ayat pasif
Kosa kata
Kosa kata terdiri daripada
kata umum dan istilah. Penguasaan kosa kata perlu dipertingkat dan
diperkembangkan agar murid dapat mengungkapkan maklumat dan buah fikiran
selaras dengan penambahan ilmu dalam mata-mata pelajaran yang dipelajari pada
peringkat sekolah rendah.
Peribahasa
Peribahasa merangkumi
simpulan bahasa, perumpamaan, pepatah, bidalan, perbilangan dan kata-kata
hikmat perlu diajarkan dalam mata pelajaran Bahasa Malaysia. Pemilihan
peribahasa hendaklah mengutamakan falsafah, keperibadian, dan nilai murni masyarakat
Malaysia yang berbilang kaum.
Pengisian
Kurikulum
Elemen dalam pengisian
kurikulum ialah ilmu, nilai murni, kewarganegaraan, peraturan sosiobudaya, dan
kemahiran bernilai tambah. Penerangan ringkas bagi setiap elemen seperti yang
berikut:
Ilmu
Ilmu merangkumi pelbagai
bidang ilmu dan disiplin, contohnya ilmu dalam bidang sains, dan geografi dapat
digunakan untuk memperkembangkan ilmu bahasa dan kemahiran bahasa. Ilmu lain
yang berkaitan dengan hal-hal semasa juga boleh dipertimbangkan oleh guru dalam
pengajaran dan pembelajaran.
Nilai Murni
Penyerapan nilai murni
dalam kurikulum Bahasa Malaysia bertujuan melahirkan insan yang berketerampilan
dan memiliki akhlak yang mulia. Selain itu, penghayatan dan amalan murni dapat
membentuk generasi muda yang berhemah tinggi dan berkeperibadian luhur.
Pemahaman dan kesedaran tentang nilai murni dalam masyarakat Malaysia harus
dipupuk secara langsung atau tidak langsung selaras dengan nilai-nilai sejagat.
Kewarganegaraan
Penyerapan unsur
patriotisme dan kewarganegaraan dalam pendidikan bahasa Malaysia mengutamakan
pemupukan semangat cinta dan taat akan negara. Di samping itu, pemupukan unsur
ini bertujuan untuk melahirkan warganegara yang mempunyai jati diri, cinta akan
bahasa dan bangsa serta meningkatkan komitmen individu terhadap negara.
Peraturan Sosiobudaya
Peraturan sosiobudaya
dalam Kurikulum Bahasa Malaysia merangkumi kesantunan bahasa, laras bahasa dan
peribahasa yang diamalkan dalam kalangan masyarakat Malaysia. Peraturan
sosiobudaya ini mencerminkan falsafah dan keperibadian masyarakat Malaysia.
Kemahiran Bernilai Tambah
Kemahiran bernilai tambah
ialah kemahiran yang diajarkan di dalam bilik darjah dan dapat diaplikasikan
dalam kehidupan harian murid. Kemahiran bernilai tambah yang dimaksudkan ialah
Kemahiran Berfikir, Kemahiran Teknologi Maklumat dan Komunikasi, Kemahiran
Belajar Cara Belajar, Kajian Masa Depan, Kecerdasan Pelbagai, Pembelajaran
Konstruktivisme, Pembelajaran Kontekstual, dan kreativiti dan inovasi.
Penerangan ringkas tentang kemahiran bernilai tambah dinyatakan seperti yang
berikut:
Kemahiran Berfikir
Kemahiran berfikir
diajarkan kepada murid melalui pelbagai aktiviti yang memerlukan pemikiran
kritis dan kreatif dalam kemahiran mendengar, bertutur, membaca, dan menulis.
Kemahiran berfikir sama ada dari segi
mengkonsepsikan idea,
menyelesaikan masalah, atau
membuat keputusan adalah
penting dalam kehidupan harian dan kerjaya murid pada masa depan.
Kemahiran Teknologi
Maklumat dan Komunikasi
Kemahiran teknologi maklumat
dan komunikasi perlu diajarkan kepada murid supaya mereka dapat menggunakan
komputer untuk tujuan komunikasi seperti mengaplikasikan perisian, menghantar
dan menerima e-mel, mengakses, memproses, menyebar dan berkongsi maklumat serta
berinteraksi sosial melalui Internet untuk meluaskan penerokaan ilmu
pengetahuan dalam urusan kehidupan.
Kemahiran Belajar Cara
Belajar
Kemahiran belajar cara
belajar perlu diajarkan kepada murid supaya mereka peka terhadap teknik
pembelajaran yang berkesan. Penguasaan kemahiran ini membolehkan murid
meningkatkan pengetahuan, cekap bertindak untuk menghadapi dunia yang sering
berubah, dan berkeupayaan mengamalkan pembelajaran seumur hidup.
Kajian Masa Depan
Kajian masa depan ialah
satu pendekatan pengajaran untuk mendidik murid agar lebih prihatin terhadap
sesuatu perkara atau isu yang berlaku pada masa lampau, masa kini, dan masa
depan. Hal ini bermakna, murid dapat membuat ramalan, menjangka akibat, serta menangani
perubahan supaya mereka mendapat manfaat yang maksimum.
Kecerdasan Pelbagai
Kecerdasan pelbagai dapat
mengembangkan potensi kecerdasan, minat dan kecenderungan murid kerana setiap
individu mempunyai kecerdasan dan kebolehan yang berbeza. Kecerdasan pelbagai
merangkumi kecerdasan verbal linguistik, logik matematik, muzik, kinestetik,
visual ruang, interpersonal, intrapersonal dan naturalis.
Pembelajaran
Konstruktivisme
Pembelajaran
konstruktivisme dalam pendidikan dapat melahirkan murid yang berkeupayaan untuk
membina pemahaman dan pengetahuan baharu mereka sendiri berdasarkan pengalaman
sedia ada. Pembelajaran ini menjadikan murid lebih faham, yakin, dan seronok
belajar sepanjang hayat mereka.
Pembelajaran Kontekstual
Pembelajaran kontekstual
ialah kaedah pembelajaran yang mengaitkan isi pelajaran dengan pengalaman
harian individu, masyarakat, dan alam pekerjaan. Pembelajaran berlaku apabila
murid berupaya menghubungkaitkan pengetahuan baharu secara bermakna dan
menghayati kerelevanan pembelajaran dalam kehidupan mereka.
Kreativiti dan Inovasi
Kreativiti merujuk kepada
kebolehan atau kemampuan individu untuk mencipta, menyelesaikan masalah, serta
menggunakan daya imaginasi, idea kreatif yang tulen dan baharu bagi
menghasilkan sesuatu yang objektif. Inovasi pula merujuk kepada proses menjana
idea dan mengaplikasikan idea kreatif dalam konteks tertentu. Kreativiti dan
inovatif saling berkait rapat bagi menghasilkan modal insan yang serba boleh
dan berketerampilan. Daya kreativiti dan inovasi murid perlu dibangunkan ke
tahap yang optimun supaya mereka berdaya cipta dan berkeupayaan menghasilkan
idea dan ciptaan yang berkualiti dan seterusnya menjadi amalan dan budaya dalam
kehidupan warga negara Melaysia pada masa hadapan.
Keusahawanan
Penyerapan elemen
keusahawanan dalam kurikulum standard sekolah rendah bertujuan membentuk
ciri-ciri dan amalan keusahawanan sehingga menjadi satu budaya dalam kalangan
murid melalui aktiviti pengajaran dan pembelajaran. Penyerapan elemen ini bukan
sahaja merupakan pendekatan membudayakan keusahawanan, malah melibatkan proses
pembentukan sikap yang perlu dimiliki oleh usahawan seperti pemikiran
keusahawanan, kemahiran, pengurusan perniagaan, aplikasi vokasional dan
teknologi serta amalan nilai moral dan etika keusahawanan.
Strategi
Pengajaran dan Pembelajaran
Pendekatan Berpusatkan
Murid
Strategi pengajaran dan
pembelajaran dalam mata pelajaran Bahasa Malaysia haruslah berpusatkan murid
bagi membolehkan mereka berinteraksi dan menguasai kemahiran belajar melalui
pengalaman sendiri. Oleh itu, murid dapat membina keyakinan berbahasa.
Kepelbagaian Teknik
Proses pengajaran dan
pembelajaran mata pelajaran Bahasa Malaysia sekolah rendah menggalakkan
penggunaan pelbagai kaedah mengajar. Guru boleh memilih pendekatan dan kaedah
pengajaran dan pembelajaran yang sesuai dengan kebolehan murid. Keberkesanan
pengajaran dan pembelajaran bergantung pada pengolahan teknik dan penggunaan
bahan bantu mengajar serta teknologi yang dapat merangsang dan menggalakkan
murid berkomunikasi dan berinteraksi serta berfikir secara kritis, kreatif, dan
inovatif.
Kepelbagaian Sumber Bahan
Penggunaan pusat sumber
dan komputer amatlah digalakkan dalam pengajaran dan pembelajaran Bahasa
Malaysia. Bahan-bahan sumber seperti akhbar, majalah, buku rujukan, kamus,
Internet, serta bahan sastera dan bahan berunsur ilmu hendaklah digunakan dalam
pengajaran dan pembelajaran, dan juga untuk bacaan ekstensif.
Penggunaan Sistem Bahasa
Pengajaran dan
pembelajaran mata pelajaran Bahasa Malaysia sekolah rendah menekankan
penggunaan sistem bahasa yang tepat mengikut kemampuan murid. Bagi mencapai
tujuan tersebut, guru perlu merancang dan memilih sistem bahasa yang hendak
diajarkan berserta contoh penggunaannya dalam pelbagai konteks dan kegiatan
bahasa yang bermakna sama ada di dalam atau di luar bilik darjah.
Bacaan Luas
Bacaan luas memberikan
peluang kepada murid menimba pengetahuan dan membentuk sahsiah yang baik bagi
meningkatkan gaya berfikir dan minat ingin terus membaca. Bacaan luas boleh
dijalankan dalam mata pelajaran Bahasa Malaysia dengan menggunakan bahan-bahan
ilmiah dan sastera yang dipaparkan secara kreatif.
Penekanan Konsep 5P
Strategi pengajaran dan
pembelajaran Bahasa Malaysia menekankan konsep penggabungjalinan, penyerapan,
pengayaan, pemulihan dan penilaian. Hal ini selaras dengan usaha memenuhi
konsep bersepadu dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Strategi pengajaran dan
pembelajaran tersebut adalah seperti yang berikut:
Penggabungjalinan
Penggabungjalinan
memainkan peranan penting dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Melalui
proses ini, beberapa kemahiran dapat dikuasai serentak. Cara ini juga dapat
mengelakkan kebosanan dalam proses pembelajaran. Kemahiran dapat
digabungjalinkan, sama ada kemahiran yang terdapat dalam hasil pembelajaran
atau kemahiran daripada mata pelajaran lain.
Penyerapan
Dalam pengajaran dan
pembelajaran Bahasa Malaysia, unsur ilmu, nilai murni dan kemahiran bernilai
tambah boleh diserapkan. Penyerapan ini mengandungi pelbagai ilmu dan disiplin
daripada mata-mata pelajaran lain.
Penilaian
Penilaian dianggap sebagai
sebahagian daripada proses pengajaran dan pembelajaran. Penilaian merupakan
sesuatu aktiviti untuk mendapatkan maklumat yang berguna bagi menentukan
pencapaian sesuatu objektif pengajaran atau pembelajaran. Penilaian perlulah
dijalankan secara berterusan dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Melalui
proses penilaian berterusan, segala kelemahan dapat dikenal pasti dan jenis tindakan
susulan dapat diambil terhadap seseorang murid sama ada berbentuk pemulihan
atau pengayaan.
Pengayaan
Program pengayaan perlu
diberikan penekanan dalam Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) kerana
keadaan murid yang berbeza dari segi kebolehan, keupayaan, bakat, dan minat.
Murid hendaklah diberikan bahan yang berbeza untuk digunakan secara
bersendirian atau dengan bimbingan guru. Bahan seperti bahan bacaan tambahan,
kad, permainan dan bahan aktiviti boleh diberikan kepada murid yang telah menguasai
kemahiran dalam jangka masa yang ditetapkan atau lebih awal daripada jangka
masa yang ditentukan.
Pemulihan
Program pemulihan
disediakan untuk membantu murid menguasai kemahiran asas yang belum dapat
dikuasai dalam tempoh yang ditetapkan. Bahan untuk program ini terdiri daripada
kad, carta, bahan maujud, alat permainan, dan lain-lain yang boleh digunakan
secara berperingkat-peringkat daripada yang mudah kepada yang sukar.
Pelaksanaan program ini mengikut kadar kemampuan murid menguasai sesuatu kemahiran.
Pengajaran dan
Pembelajaran Bertema
Pengajaran dan
pembelajaran mata pelajaran Bahasa Malaysia diajarkan berdasarkan tema. Melalui
pengajaran dan pembelajaran bertema kemahiran bahasa, pembelajaran tatabahasa
dan pengembangan kosa kata dapat disepadukan dan dikukuhkan. Di samping itu,
ilmu daripada mata pelajaran dan disiplin lain lebih mudah diserapkan. Bagi
tujuan ini, perancangan dan penentuan tema pengajaran meliputi pelbagai bidang
ilmu, hal persendirian dan isu kemasyarakatan, menghargai warisan, mencungkil
daya kreativiti dan inovasi dalam diri murid serta isu-isu semasa. Cakupan tema
yang ditekankan adalah seperti yang berikut:
Kekeluargaan
Tema kekeluargaan
merangkumi hubungan sesuatu keluarga yang melibatkan keluarga asas dan keluarga
kembangan. Tema ini diajarkan kepada murid-murid sekolah rendah agar menghargai
setiap ahli keluarga.
Kemasyarakatan
Tema ini merujuk
tanggungjawab individu dan kumpulan dalam kalangan pelbagai bangsa untuk
mewujudkan keharmonian dan kepentingan hidup bersama. Tema ini sesuai diajarkan
kepada murid sekolah rendah agar dapat melahirkan masyarakat yang berakhlak
mulia dan bertanggungjawab.
Kesihatan dan Kebersihan
Tema kesihatan dan kebersihan merujuk kesempurnaan dari
segi kesihatan fizikal, mental dan sosial. Tema ini sesuai diajarkan kepada
murid sekolah rendah agar mendapat pendedahan awal berkaitan penjagaan
kebersihan dan kesihatan, serta amalan gaya hidup sihat.
Keselamatan
Tema keselamatan merujuk
keupayaan murid melindungi diri daripada bahaya ketika berada dalam pelbagai
persekitaran. Tema ini sesuai diajarkan kepada murid supaya dapat memberi
kesedaran kepada mereka agar mengutamakan keselamatan.
Perpaduan
Tema perpaduan merujuk
kepentingan hubungan erat yang berbentuk toleransi dalam kalangan penduduk
Malaysia. Tema ini sesuai diajarkan kepada murid dalam usaha memupuk semangat
perpaduan.
Kebudayaan, Kesenian dan
Estetika
Tema kebudayaan, kesenian
dan estetika merangkumi
elemen-elemen budaya yang
terdapat dalam masyarakat pelbagai kaum di Malaysia yang meliputi adat dan
budaya. Tema ini sesuai diajarkan kepada murid agar kehalusan seni budaya ini
dapat dihayati oleh murid sebagai asas pembentukan jati diri warga Malaysia.
Jati diri, Patriotisme dan
Kewarganegaraan
Tema jati diri,
patriotisme dan kewarganegaraan merujuk keupayaan murid menzahirkan
keperibadian insan yang seimbang dari segi fizikal, mental, emosi dan rohani
serta mempunyai semangat juang dan sanggup berkorban demi negara. Tema ini
sesuai diajarkan kepada murid untuk melahirkan masyarakat madani yang mempunyai
semangat kekitaan dan setia kepada negara.
Sains, Teknologi dan
Inovasi
Tema sains, teknologi dan
inovasi merujuk ilmu pengetahuan yang teratur atau sistematik yang boleh diuji,
dibuktikan kebenarannya dan dapat menghasilkan sesuatu yang baharu. Tema ini
sesuai diajarkan kepada murid agar dapat melahirkan insan yang berupaya menjana
idea untuk menghasilkan sesuatu yang berinovasi.
Alam Sekitar dan Teknologi
Hijau
Tema alam sekitar dan
teknologi hijau merujuk keupayaan murid menjaga dan menguruskan alam sekitar
untuk kesejahteraan kehidupan manusia, haiwan serta tumbuhan bagi kelangsungan
kehidupan generasi akan datang. Tema ini sesuai diajarkan agar murid cinta dan
prihatin akan alam sekitar dan teknologi hijau.
Pertanian
Tema pertanian mendedahkan
murid perihal asas-asas pertanian secara tradisional dan moden. Tema ini sesuai
diajarkan untuk memupuk kesedaran tentang kepentingan bidang pertanian dan
bioteknologi pertanian dalam kehidupan.
Ekonomi
Tema ekonomi mendedahkan
murid perihal bidang peniagaan dan keusahawanan dalam menjana pendapatan dan
pengurusan perdagangan. Tema ini sesuai diajarkan untuk memupuk kepentingan
bidang ekonomi dan kerjaya dalam kehidupan.
No comments:
Post a Comment