KONSEP
5P
Konsep 5P
merupakan asas dalam proses pengajaran dan pembelajaran dalam KBSR. Konsep ini
merupakan aspek penting dalam pengajaran dan pembelajaran kerana melalui proses
ini pelajar dapat menyesuaikan maklumat dalam rangsangan serta menghasilkan
satu pelajaran yang bersepadu dan menyeluruh serta mengelakkan kebosanan dalam
kalangan murid.
Konsep 5P ini juga merupakan strategi pengajaran dan
pembelajaran Bahasa Melayu di peringkat sekolah rendah. Ia merupakan satu
saranan supaya bidang kemahiran atau bahan pengajaran dan pembelajaran
disampaikan secara bersepadu dan tidak secara berasingan.
Dalam Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR), konsep 5P
masih diteruskan berdasarkan Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah (KBSR). 5P merujuk
kepada Penggabungjalinan, Penyerapan, Penilaian, Pengayaan dan Pemulihan. Tidak
banyak perbezaan dalam kedua – dua Kurikulum ini dan KSSR mempunyai
penambahbaikan sesuai dengan matlamatnya melahirkan murid yang mempunyai
kreativiti dan inovasi selaras dengan dasar negara maju menjelang tahun 2020.
Elemen keusahawanan serta teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) ditekan
secara ekplisit di dalam KSSR.
A. Penggabungjalinan
Definisi:
Penggabungjalinan
ialah satu sesi pengajaran dan pembelajaran yang menyarankan supaya bidang
kemahiran yang berkait rapat atau bahan pengajaran yang mempunyai urutan yang
baik tidak disampaikan secara berasingan. Strategi ini berhasrat untuk
menjadikan aspek kemahiran saling memperkukuh dan bahan pengajaran saling
melengkapi. Dalam hal ini, sesi pengajaran dan pembelajaran akan menjadi lebih
berkesan.
Ciri-ciri:
1. Penguasaan
beberapa kemahiran serentak sama ada inter bidang atau intra bidang
2. Aspek
tatabahasa, kosa kata dan peribahasa turut digabungjalinkan
3. Kemahiran
bahasa digabungkan dalam proses P&P
Cara
pelaksanaan:
Seperti yang telah diterangkan di
atas, konsep penggabungjalinan ialah menggabungkan 2 atau lebih jenis
kemahiran, aktiviti atau pun bahan di dalam satu pengajaran dan pembelajaran.
Sebagai contoh, jika guru ingin menggunakan konsep 5P penggabungjalinan kemahiran
di dalam teknik pengajaran dan pembelajaran, maka guru berkenaan akan
menggabungkan 2 di antara kemahiran lisan, kemahiran membaca dan kemahiran
menulis. Isi kandungan P&P guru harus melibatkan gabungan 2 di antara
kemahiran bahasa tersebut. Contohnya, guru merancang ingin mengajar murid-murid
tahun 4 yang bertema Rakyat Cergas Negara Maju. Guru memilih tajuk Bintang
Badminton sebagai topik pengajarannya. Guru memilih Hasil Pembelajaran 8.2
Huraian Hasil Pembelajaran Aras 1 sebagai Fokus Utama yang memfokuskan aktiviti
guru di dalam kemahiran menulis. Sementara guru memilih Hasil Pembelajaran 5.2
Huraian Hasil Pembelajaran Aras 3 sebagai Fokus Sampingan yang memfokuskan
aktiviti guru di dalam kemahiran membaca. Jelas di sini bahawa guru tersebut
menggabungjalinkan 2 jenis kemahiran serentak di dalam satu pengajaran dan
pembelajaran iaitu kemahiran menulis dan kemahiran membaca. Langkah-langkah
P&P guru seharusnya lebih menekankan kepada fokus utamanya iaitu kemahiran
menulis sementara itu mengaplikasikan kemahiran membaca di dalam satu lembaran
kerja ataupun aktiviti-aktiviti yang sesuai dengan tahap penguasaan mereka.
Konsepnya
sama sahaja jika guru ingin menggabungjalinkan aktiviti dan bahan. Di dalam
penggabungjalinan aktiviti, terdapat tiga aspek aktiviti yang penting iaitu
lisan, bacaan dan kefahaman, serta tulisan. Aktiviti lisan merangkumi berbual,
berbincang, berbahas dan lain-lain. Sementara aktiviti bacaan dan kefahaman
merangkumi memahami, meringkas, memberi makna dan lain-lain serta aktiviti
tulisan yang merangkumi esei, laporan, ucapan dan sebagainya. Untuk melaksanakan
penggabungjalinan aktiviti dengan baik, guru perlu merancang aktiviti-aktiviti
mengikut urutan yang baik. Contoh:
a.
Berceramah
mencatat isi
b.
Bercerita berbincang menulis karangan
c.
Membaca
mengesan isi mengulas menulis ulasan
Di dalam penggabungjalinan bahan, guru
memberikan
tumpuan kepada bahan atau tema pengajaran dan pembelajaran. Bahan itu boleh
terdiri daripada bahan utama atau bahan sokongan. Perancangan harus dibuat bagi
menentukan bahan yang dipilih sesuai dengan keperluan, pengalaman, dan tahap
pencapaian murid. Di dalam penggabungjalinan bahan boleh terdiri daripada tiga
jenis bahan iaitu bahan utama(petikan), bahan sokongan(bahan rangsangan) dan
bahan lisan(rakaman). Guru boleh menggabungjalinkan bahan-bahan ini mengikut
keperluan masa yang diperuntukkan di samping mempunyai pertalian dan urutan
yang baik. Sebagai contoh:
a. Berita
ulasan
b. Iklan surat permohonan temu duga surat jawapan
B. Penyerapan
Definisi:
Di
dalam KBSR penyerapan merupakan proses penyebatian dan menyatupadukan
pengetahuan atau unsur pengetahuan daripada satu mata pelajaran lain sebagai
isi pelajaran bagi sesuatu mata pelajaran yang diajar. Dalam pengajaran Bahasa
Melayu unsur ilmu, nilai, dan kemahiran bernilai tambah seperti kemahiran
berfikir, kemahiran belajar, dan kajian masa depan boleh diserapkan.
Ciri-ciri:
1. Proses
menyerapkan pelbagai bidang ilmu, nilai dan kemahiran bernilai tambah dalam
P&P bahasa Melayu
2. Penyerapan
kemahiran bernilai tambah
3. Peyerapan
kemahiran berfikir secara kreatif dan kritis
4. Penyerapan
semangat patriotisme dan nilai murni dalam P&P
Cara
pelaksanaan:
C. Pengayaan
Definisi:
Pengayaan
adalah sejenis aktiviti pembelajaran yang menarik dan mencabar untuk memberi
peluang kepada murid mengembangkan sifat
ingin tahu, semangat berdikari, daya
kreativiti, dan semangat kepemimpinan. Pengayaan disediakan untuk semua murid
sama ada kumpulan cerdas, sederhana, atau lemah.
Ciri-ciri:
1. Diberi
penekanan mengikut tahap kebolehan, bakat, keupayaan dan minat murid
2. Aktiviti
pengayaan boleh diubah mengikut kesesuaian seperti melakukan aktiviti yang
lebih mencapar kepada murid yang sudah hasil pembelajaran awal dari jangkaan
masa
3. Aktiviti
pengayaan boleh dilakukan dengan bimbingan guru atau sendirian mengikut
kebolehan murid.
Cara
pelaksanaan:
Sebagai seorang guru, anda perlu mengambil kira beberapa perkara
semasa merancang aktiviti pengayaan di dalam aktiviti pengajaran dan
pembelajaran. Untuk menarik minat murid-murid terhadap P&P guru, guru
seharusnya pandai merangka aktiviti pengayaan yang bersifat kreatif dan
eksperimental. Ini penting bagi meningkatkan proses pemahaman murid-murid di
samping mengelakkan murid-murid bosan atau jemu dengan corak P&P yang sama.
Beberapa aktiviti pengayaan boleh dijalankan di bilik darjah yang
sesuai mengikut kecerdasan murid yang pelbagai seperti pembelajaran akses
kendiri, kerja projek, bacaan tambahan, permainan dan rekreasi, serta
pembelajaran berbantukan komputer. Semua aktiviti ini mempunyai variasi dan
kaedahnya yang tersendiri serta menarik minat murid-murid dalam mengembangkan
sifat ingin tahu, semangat berdikari,
daya kreativiti, dan semangat kepemimpinan. Seharusnya aktiviti-aktiviti
yang dilakukan oleh murid-murid hendaklah dilakukan dengan menggunakan daya
usaha sendiri atau hasil kendiri yang boleh memberi kesan kepada diri
murid-murid.
Contoh-contoh aktiviti telah diberikan seperti di atas. Kita lihat
bagaimana cara pelaksanaan untuk aktiviti yang berbantukan komputer.
D. Pemulihan
Definisi:
Pengajaran pemulihan merupakan langkah khas yang guru lakukan
untuk membantu murid yang menghadapi masalah pembelajaran tertentu dalam menguasai
kemahiran asas membaca, menulis, dan mengira (3M). Pendidikan pemulihan adalah lebih
terbatas dan lebih khusus sifatnya kerana ia bertujuan membaiki kelemahan
pembelajaran. Ia melibatkan murid-murid yang lambat, iaitu mereka yang lembab
mencapai pembelajaran berbanding dengan kanak-kanak yang lain. Pencapaian
pembelajaran murid-murid ini biasanya di bawah tahap pencapaian yang sepatutnya
(Koh Boh Boon, 1982).
Ciri-ciri:
1. Aktiviti
pemulihan bertujuan membantu murid menguasai hasil pembelajaran yang belum
dicapai
2. Aktiviti
dilakukan mengikut kadar kemampuan murid.
Cara
pelaksanaan:
Di dalam pelaksanaan aktiviti
pemulihan, guru seharusnya bijak untuk merancang aktiviti-aktiviti yang sesuai
dengan tahap kecerdasan mereka.
Kita
ambil contoh pemulihan di dalam bilik darjah yang menekankan
Aktiviti
pemulihan boleh dilakukan melalui lima kaedah iaitu pengajaran individu,
pengajaran kumpulan kecil, pengajaran kumpulan besar, pengajran bimbingan rakan
sebaya dan juga pengajaran kolaboratif. Bagi pengajaran individu guru akan
membimbing murid bagi mengatasi masalah yang dihadapi dengan alat bantuan yang
sesuai manakala bagi pengajaran kumpulan kecil pula guru akan membimbing murid
yang berada dalam kelompok kumpulan yang sama dan mempunyai masalah yang sama
tetapi mendapat perhatian secara individu dari guru.
Pengajaran
kumpulan besar pula ialah murid-murid mendapat pemulihan dalam sebuah kelompok
yang besar di mana murid-murid yang mempunyai masalah pembelajaran yang ‘[
Berapa langkah
khas harus diambil kira ketika menjalankan langkah-langkah pemulihan bagi
memastikan objektif aktiviti pemulihan tercapai seperti membuat perancangan dan
memilih teknik pengajaran yang sesuai, menentukan masalah yang sama tidak
berulang, mengikuti kemajuan murid dengan menggunakan senarai semak dan juga
membuat penentuan aktiviti penhukuhan yang sesuai dan secocok bagi
menyelesaikan masalah. Setelah selesai proses pemulihan sebagaimana yang telah
dijadualkan satu penilaian harus dilakukan bagi menguji tahap penguasaan murid.
Penilaian ini bertujuan bagi memastikan sama ada objektif pengajaran pemulihan
terlah tercapai atau tidak dan tindakan susulan akan diambil ke atas murid.
Rasionalnya
pendidikan pemulihan adalah amat penting kerana melalui pendidikan pemulihan
murid-murid yang lemah dapat diasuh dan diberikan tumpuan yang lebih berbanding
murid lain. Hal ini berlaku kerana murid adalah berbeza dari segi pengalaman,
minat dan juga kebolehan. Oleh itu murid yang lemah atau menghadapi masalah
tertentu perlulah diberi perhatian dan bimbingan. Objektif pendidikan pemulihan
diadakan adalah untuk membolehkan murid-murid menguasai kemahiran-kemahiran
tertentu dengan mengikuti aktiviti-aktiviti alternatif yang sesuai dengan
murid.
Selain itu pendidikan pemulihan ini
juga membolehkan murid-murid mendapat layanan dan kemudahan belajar yang sesuai
dengan kemampuan dan perkembangan mental mereka di samping membolehkan murid
mengurangkan masalah yang dihadapi melalui bantuan guru-guru dan juga pihak lain.
Murid juga turut diberikan peluang untuk mencuba mengembangkan potensi diri
mereka dalam pelajaran dan minat mereka untuk mencuba ke tahap yang lebih maju
serta sama-sama melibatkan diri sepenuhnya dalam aktiviti-aktiviti sosial sama
ada di dalam atau di luar bilik darjah.
Antara faktor yang membawa kepada
masalah pembelajaran ialah apabila wujudnya perasaan tidak yakin, rendah diri
dan takut dalam kalangan murid. Selain itu masalah pembelajaran juga berlaku
akibat daripada sikap negatif yang ada dalam diri murid tersebut sendiri
seperti tidak mahu mengikut kata, tingkah laku yang kurang baik serta disiplin
diri yang rendah. Faktor kecacatan sejak lahir dan selepas lahir juga turut
menyumbang kepada masalah pembelajaran. Murid yang mengalami kecacatan ini akan
ditempatkan disekolah khas yang bersesuaian dengan keadaan mereka.
E. Pentaksiran
dan penilaian
Definisi:
Penilaian merupakan
satu proses atau aktiviti yang sistematik untuk memperoleh maklumat yang
berguna dalam menentukan sesuatu prestasi pengajaran dan pembelajaran Bahasa
Melayu. Dalam Bahasa Melayu KBSR, penilaian merupakan satu proses untuk
menguji, mengukur, dan membuat pertimbangan mengenai kebolehan atau kemahiran
dan kefahaman murid berdasarkan objektif Pengajaran dan Pembelajaran.
Ciri-ciri:
1. Bertujuan
bagi mendapatkan maklumat untuk menentukan pencapaian sesuatu hasil
pembelajaran dan objektif P&P
2. Penilaian
dilakukan secara berkala den berterusan serta tindakan susulan bagi mengetahui
tahap penguasaan dan pencapaian murid
Cara
pelaksanaan:
No comments:
Post a Comment