RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Nama Guru: Amennudin / Zarina Anak Mos Kelas: 2M
Sekolah: SK. St. Peter Tarikh:
15 Sept 2012
Mata Pelajaran: Linus ( Literasi) Masa:
8.00 – 9.00 pagi
Jumlah Pelajar: 6 orang
Objektif: Di akhir pelajaran murid dapat:
1. Membaca suku kata tertutup dan perkataan yang mengandungi suku kata
tertutup
2. Menulis suku kata tertutup dan perkataan yang mengandungi suku kata
tertutup.
Bahan: kad perkataan, carta suku kata,
lembaran kerja, kertas bergaris empat
Kemahiran:
4.18: membaca perkataan yang mengandungi
KV+KV+KK
5.19: Membina dan menulis perkataan yang
mengandungi KV+KV+KK
Langkah
|
Isi Mata Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
|
Set induksi
(5 minit)
|
Mengulang semula isi pelajaran yang lepas.
|
Menyebut perkataan berdasarkan gambar.
Kacang....cacing.....kerang....burung... corong...
kucing...
|
Langkah 1
(5 minit)
|
Membaca suku kata tertutup.
|
1.
Guru menampal suku kata
2.
Guru baca murid ikut.
3.
Murid tunjuk dan murid baca.
|
Langkah 2
(7 minit)
|
Aktivti menulis suku kata:
Menulis perkataan suku kata tertutup di atas kertas
bergaris empat.
|
1.
Guru mengedarkan kertas bergaris
empat.
2.
Murid menyebut perkataan
berdasarkan gambar kemudian menulis pada kertas bergaris empat.
|
Langkah 3
(10 minit)
|
Menulis dengan mencantumkan huruf bagi membentuk suku
kata tertutup.
|
1.
Guru mengedarkan lembaran kerja
2.
Murid-murid menulis dan
mencantumkan perkataan yang mengandungi suku kata tertutup berdasarkan
gambar.
|
Penutup
(3 minit)
|
Guru mengedarkan lembaran kerja menyusun semula huruf
bagi membentuk perkataan yang mempunyai suku kata tertutup berdasarkan gambar.
|
1.
Guru mengedarkan lembaran kerja.
2.
Murid-murid menyelesaikan
tugasan.
|
Refleksi
|
|
Konsep dan perkembangan
program berkaitan literasi dalam konteks pendidikan sekolah rendah di Malaysia.
Penguasaan
literasi bahasa berperanan sebagai pelengkap kepada kewajaran individu sebagai
seorang anggota masyarakat kerana kecelikkan literasi dapat digunakan bagi
melibatkan diri dalam kehidupan bermasyarakat. Umum mengetahui keperluan mendapatkan
maklumat selain menerusi aktiviti pendengaran, kita juga perlu membaca untuk
mendapatkannya. Seseorang yang buta huruf beerti gelaplah masa depannya kerana
kesukaran memperolehi maklumat daripada pelbagai sumber yang ada di
persekitarannya. Di dalam kronologi perkembangan literasi di Malaysia, pelbagai
kaeadah telah diperkenalkan kepada guru-guru prasekolah, Pemulihan Khas,
Pendidikan Khas, KIA2M, KEDAP dan LINUS untuk mengajar murid-murid ke arah
celik huruf secara bersistematik dan berkesan.
Kemahiran
literasi ialah keupayaan seseorang itu untuk membaca dan menulis (Mahzan
Arshad, 2008). Perkataan literasi diambil daripada perkataan Inggeris,
‘Literacy’ yang bermaksud kenal huruf. Pertubuhan Pendidikan, Sains dan
Kebudayaan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNESCO) mendefinisikan seseorang yang
mempunyai keupayaan literasi ialah seorang yang dapat membaca dan menulis suatu
pernyataan yang pendek dan mudah dalam kehidupan sehariannya. Kegiatan
literasi iaitu mendengar, bertutur,
membaca, menulis dan berfikir dalam sesuatu bahasa ialah proses membina makna
(Brozo & Simpson, 1999). Makna dibina melalui interaksi antara seseorang
individu dengan teks serta konteks persekitaran yang dialaminya. Makna yang
dihasilkan daripada proses ini berkaitan dengan minat, budaya, motivasi,
pengetahuan latar, kemahiran, strategi, jenis teks, suasana persekitaran,
aktiviti dalam proses pembelajaran dan beberapa proses lain. Ini bermakna
literasi memberi peluang kepada murid-murid untuk menikmati dan menghargai
keupayaan berinteraksi teks, persekitaran dan orang lain. Mahzan Arshad (2008)
berpendapat proses pengajaran dan pembelajaran literasi di dalam bilik darjah
ketika ini perlulah melampaui proses mendidik murid-murid supaya mahir membaca
dan menulis. Hal ini terjadi kerana keperluan terhadap kemahiran yang lain
seperti kemahiran mendengar secara berkesan, mendiskriminasikan maklumat yang
didengar dan dibaca, mencatat maklumat penting, berkomunikasi, berfikir dan
berinteraksi guru dengan murid amat penting di samping pendidikan membaca dan
menulis yang asas.
Literasi
bahasa berlaku secara serentak dengan menggabungkan keseluruhan kemahiran
berbahasa iaitu mendengar, bertutur, membaca, menulis dan berfikir. Hal ini
bermakna, dalam pengajaran guru di bilik darjah, semua kemahiran berbahasa
diajar kepada murid-murid secara serentak supaya aspek kemahiran tersebut
terbina secara bersepadu dan saling membantu antara satu sama lain.
No comments:
Post a Comment