Aspek
|
KBSR
|
KSSR
|
|
Bentuk
|
· Komunikasi
· Manusia
dengan alam sekelilingnya
· Perkembangan
diri individu
|
·
Komunikasi
·
Kerohanian, Sikap Dan Nilai
·
Kemanusiaan
·
Ketrampilan Diri
·
Perkembangan Fizikal Dan Estetika
·
Sains Dan Teknologi
|
|
Organisasi
|
·
Tahap I (tahun 1, 2 dan 3)
Ø
Modul Teras Asas, Modul Teras Tema dan
Modul Elektif
·
Tahap II (tahun 4, 5 dan 6)
Ø
Mata Pelajaran Teras, Wajib dan Tambahan.
|
·
Tahap I (tahun 1, 2 dan 3)
Ø
Modul Teras Asas, Modul Teras Tema dan
Modul Elektif
·
Tahap II (tahun 4, 5 dan 6)
Ø
Mata Pelajaran Teras dan Elektif
|
|
Kandungan
|
Berlaku perubahan kandungan kepada semua
mata pelajaran
|
||
Pedagogi
|
· Kemahiran
Berfikir Dalam P&P
· Aplikasi
Kecerdasan Pelbagai Dalam P&P
· Penggunaan
TMK
· Pengajaran
Berasaskan Kajian Masa Depan
· Pembelajaran
Secara Konstuktivisme
· Pembelajaran
Secara Kontekstual
· Pembelajaran
Secara Akses Kendiri
· Pembelajaran
Masteri
· Belajar
Cara Belajar
|
Penegasan dan penekanan kepada pendekatan berikut:
·
Kemahiran Berfikir Dalam P&P
·
Aplikasi Kecerdasan Pelbagai Dalam P&P
·
Penggunaan TMK
·
Pengajaran Berasaskan Kajian Masa Depan
·
Pembelajaran Secara Konstruktivisme
·
Pembelajaran Secara Akses Kendiri
·
Pembelajaran Masteri
·
Belajar Cara Belajar
|
|
Peruntukan masa
|
Berlaku perubahan pada peruntukan masa
kepada beberapa mata pelajaran khususnya Bahasa Malaysia dan Bahasa Inggeris
|
||
Kaedah pentaksiran
|
·
Penekanan yang ketara kepada pentaksiran
sumatif
|
·
Dijalankan secara berterusan untuk mengesan
perkembangan dan pencapaian murid dalam pembelajaran
·
Menggunakan kaedah pentaksiran pelbagai
·
Bersifat autentik dan holistic
|
|
Bahan
|
·
Sukatan pelajaran
·
Huraian sukatan pelajaran
Ø Kandungan
Ø Hasil
Pembelajaran
Ø Cadangan
Aktiviti P&P
·
Buku teks
|
·
Dokumen Kurikulum
Ø Standard
Kandungan
Ø Standard
Pembelajaran
·
Buku Teks
|
|
Pengisian kurikulum
|
· Semua
perubahan dalam aspek-aspek di atas menyebabkan berlaku perubahan kepada
pengurusan kurikulum di pelbagai peringkat.
|
||
Rekabentuk Kurikulum
|
·
Linear
|
·
Modular
|
|
Elemen
|
·
Elemen Kemahiran Berfikir Secara Kritis Dan
Kreatif
|
·
Elemen Kreativiti Dan Inovasi, Elemen
Keusahawanan Dan Elemen Teknologi Maklumat Dan Komunikasi (ICT) Secara
Eksplisit
|
|
Focus
|
·
Focus 3M
(mendengar,
membaca, menulis)
|
·
Focus 4M
(mendengar,
membaca, menulis dan menaakul)
|
|
Blog ini merangkumi semua yang berkaitan dengan Bahasa Melayu sesuai dengan statusnya sebagai bahasa kebangsaan negara Malaysia.
Friday 20 December 2013
Perbezaan Di Antara KBSR dan KSSR
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment