RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Tarikh:
3 Januari 2010
Masa:
7.30 – 8.30 pagi (1 jam)
Mata
pelajaran: Bahasa Malaysia
Kelas: Tahun 1
Bilangan
Murid: 25 orang
Tema
|
Keluarga
|
|
Tajuk
|
Cerita Huda
|
|
Fokus Utama
|
Standard
Kandungan
|
1.1 Asas mendengar dan memberikan respons dengan
betul terhadap pelbagai bunyi dalam persekitaran.
|
Standard Pembelajaran
|
1.1.1 Mengecam pelbagai bunyi dalam persekitaran
yang didengar dengan betul
1.1.2 Mengecam dan mengajuk pelbagai bunyi dalam
persekitaran yang didengar dengan betul
|
|
Fokus
Sampingan
|
Standard Kandungan
|
3.1 Asas menulis dengan cara yang betul.
|
Standard Pembelajaran
|
3.1.1 Melakar pelbagai bentuk atau corak dengan
kemas dan jelas.
3.1.2 Membentuk garisan yang menyerupai bentuk huruf
dengan kemas dan jelas
|
|
Objektif
|
Pada akhir pengajaran, murid dapat:
i. mengecam bunyi yang terdapat di persekitaran
murid.
ii. mengecam dan mengajuk bunyi ketukan, jam loceng,
burung, kucing, kenderaan dan wisel.
iii. melakar bentuk segi tiga, segi empat dan bulat
dalam gambar.
|
|
Pengisian Kurikulum
|
KB – Menghubungkaitkan
KP – Kinestetik, Visual Ruang
|
|
Sistem Bahasa
|
Tatabahasa - Kata Nama Am dan Kata Adjektif (bentuk)
|
|
Media
|
Komputer riba, benda maujud, kad gambar dan lembaran
kerja
|
STRATEGI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
AKTIVITI
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
CATATAN
|
Langkah 1
1. Perdengarkan
bunyi seperti yang terdapat
dalam Gambar 1 dan benda-benda maujud yang ditunjukkan.
2. Mengecam bunyi yang telah diperdengarkan.
|
KB: Mencirikan
BCB: Mendengar dengan berkesan
|
Rakaman bunyi
|
Langkah 2
1. Mengajuk bunyi-bunyi berdasarkan gambar.
2. Menandakan (/) pada benda yang dibunyikan
|
KB: Mencirikan
BCB: Mendengar dengan berkesan
Nilai: Kasih Sayang
|
Pentaksiran
|
Langkah 3
1. Mengecam bentuk dan corak dalam gambar.
2. Membentuk garisan-garisan yang menyerupai
huruf-huruf
2. Melakar dan menyebut bentuk yang terdapat dalam
gambar.
|
KB: Menghubungkaitkan
KP: Kinestetik, visual ruang
|
Buku Aktiviti
|
Langkah 4
1.Melengkapkan gambar rumah , rama-rama dan kawasan
sekitar rumah dengan menggunakan bentuk bulat, segi tiga dan segi empat.
|
KP: Kinestetik, visual ruang
|
Pentaksiran
|
Pentaksiran
1. Guru
meminta murid menandakan (/) pada benda yang dibunyikan
2. Guru meminta murid melengkapkan gambar rumah ,
rama-rama dan kawasan sekitar rumah dengan menggunakan bentuk bulat, segi
tiga dan segi empat.
Pemulihan
1. Guru membimbing murid mengajuk bunyi berdasarkan
gambar yang ditunjukkan.
2. Murid menamakan benda yang mengeluarkan bunyi
berdasarkan gambar.
|
|
Buku Aktiviti
Lisan
|
Pengayaan
1. Murid mengelaskan gambar yang mengeluarkan bunyi
dan tidak mengeluarkan bunyi.
|
|
Gambar
Borang Aktiviti
Aktiviti Kumpulan
|
REFLEKSI:
No comments:
Post a Comment