Edit

Saturday 21 December 2013

RPH KSSR Tahun 1




RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Tarikh: 3 Januari 2010
Masa: 7.30 – 8.30 pagi (1 jam)
Mata pelajaran: Bahasa Malaysia
Kelas: Tahun 1
Bilangan Murid: 25 orang
Tema
Keluarga
Tajuk
Cerita Huda
Fokus Utama
Standard
Kandungan
1.1 Asas mendengar dan memberikan respons dengan betul terhadap pelbagai bunyi dalam persekitaran.
Standard Pembelajaran
1.1.1 Mengecam pelbagai bunyi dalam persekitaran yang didengar dengan betul

1.1.2 Mengecam dan mengajuk pelbagai bunyi dalam persekitaran yang didengar dengan betul
Fokus Sampingan
Standard Kandungan
3.1 Asas menulis dengan cara yang betul.
Standard Pembelajaran
3.1.1 Melakar pelbagai bentuk atau corak dengan kemas dan jelas.
3.1.2 Membentuk garisan yang menyerupai bentuk huruf dengan kemas dan jelas
Objektif
Pada akhir pengajaran, murid dapat:

i. mengecam bunyi yang terdapat di persekitaran murid.
ii. mengecam dan mengajuk bunyi ketukan, jam loceng, burung, kucing, kenderaan dan wisel.
iii. melakar bentuk segi tiga, segi empat dan bulat dalam gambar.

Pengisian Kurikulum
KB – Menghubungkaitkan
KP – Kinestetik, Visual Ruang
Sistem Bahasa
Tatabahasa - Kata Nama Am dan Kata Adjektif (bentuk)
Media
Komputer riba, benda maujud, kad gambar dan lembaran kerja





STRATEGI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
AKTIVITI
PENGISIAN KURIKULUM
CATATAN
Langkah 1

1. Perdengarkan  bunyi seperti  yang terdapat dalam Gambar 1 dan benda-benda maujud yang ditunjukkan.

2. Mengecam bunyi yang telah diperdengarkan.


KB: Mencirikan
BCB: Mendengar dengan berkesan


Rakaman bunyi

Langkah 2

1. Mengajuk bunyi-bunyi berdasarkan gambar.

2. Menandakan (/) pada benda yang dibunyikan

KB: Mencirikan
BCB: Mendengar dengan berkesan

Nilai: Kasih Sayang






Pentaksiran

Langkah 3

1. Mengecam bentuk dan corak dalam gambar.

2. Membentuk garisan-garisan yang menyerupai huruf-huruf

2. Melakar dan menyebut bentuk yang terdapat dalam gambar.



KB: Menghubungkaitkan
KP: Kinestetik, visual ruang









Buku Aktiviti

Langkah 4

1.Melengkapkan gambar rumah , rama-rama dan kawasan sekitar rumah dengan menggunakan bentuk bulat, segi tiga dan segi empat.



KP: Kinestetik, visual ruang



Pentaksiran

Pentaksiran

1. Guru  meminta murid menandakan (/) pada benda yang dibunyikan

2. Guru meminta murid melengkapkan gambar rumah , rama-rama dan kawasan sekitar rumah dengan menggunakan bentuk bulat, segi tiga dan segi empat.


Pemulihan

1. Guru membimbing murid mengajuk bunyi berdasarkan gambar yang ditunjukkan.

2. Murid menamakan benda yang mengeluarkan bunyi berdasarkan gambar.




Buku Aktiviti















Lisan

Pengayaan

1. Murid mengelaskan gambar yang mengeluarkan bunyi dan tidak mengeluarkan bunyi.




Gambar
Borang Aktiviti

Aktiviti Kumpulan

REFLEKSI:

                                                                                                                                                                                               
                                                                                                                                                                                               

No comments:

Post a Comment