Bahagian
IV:
Secara
individu, tuliskan sebuah refleksi mengenai pengalaman anda semasa anda
menyiapkan tugasan ini
Alhamdulillah, rasa syukur dipanjatkan
ke hadrat Allah s.w.t kerana dengan izin-nya dapat juga saya menyiapkan tugasan
yang telah diamanahkan oleh pensyarah mata pelajaran saya iaitu En. Adrian
Luat. Pelbagai input bermanfaat dan pengetahun baharu telah saya peroleh
sepanjang proses mencari bahan dan maklumat berkaitan dengan tajuk.
Saya telah diberi
tugasan kerja projek Falsafah dan Etika Guru ini yang telah diberikan taklimat
penuhnya oleh pensyarah mata pelajaran. Secara kasarnya, saya melihat tajuk
yang diberikan begitu luas skopnya untuk difahami.Namun, selepas merujuk kepada
pensyarah mata pelajaran, saya telah mendapat gambaran awal mengenai tugasan
ini.Bermula pada taklimat tugasan yang diberikan, saya telah merangka jalan
kerja yang ingin dilakukan. Saya bersama-sama dengan rakan kolaborasi, Faizal Bin Tahir cuba mencari bahan-bahan rujukan untuk dijadikan panduan. Bagi
mendapatkan bahan-bahan rujukan tersebut saya telah mengunjungi pusat sumber
dan berjaya mendapatkan beberapa buah buku daripada senior-senior yang saya
kira amat membantu dalam membuat tugasan projek ini. Saya dan Hamri telah
membahagikan tugasan tersebut bersama-sama dan kami telah mula menjalankan
kerja masing-masing. Di sini, kami telah mencari maklumat-maklumat yang
diperlukan. Contohnya seperti pada Bahagian I: Peranan guru dalam mencapai FPK,
pada Bahagian II: Perbandingan KSSR dengan KBSR dan Bahagian III: Lima amalan
terbaik guru. Untuk mendapatkan bahan dan maklumat yang diperlukan, kami
masing-masing menjalankan beberapa kaedah pengumpulan data di sekolah pilihan
kami ketika melakukan Pengalaman Berasaskan Sekolah (PBS).
Untuk melaksanakan
tugasan projek Falsafah dan Etika Guru ini, saya telah berbincang dengan Guru
Panitia Bahasa Melayu, En. Maserat Bin Tom berkenaan dengan peranan dan usaha
seorang guru itu merealisasikan hasrat FPK. Beliau telah menerangkan dengan
lebih lanjut berkenaan dengan ciri-ciri seorang guru yang akan membawa
pembaharuan ke atas sekolah. Antaranya seperti yang telah dibincangkan adalah
tugas guru mengajar dan sebagai jurulatih. Guru yang menerapkan nilai murni di
dalam p&p serta guru yang berpengetahuan am, baik di dalam isu semasa
mahupun pengetahuan di dalam bidang ikhtisas guru. Banyak lagi maklumat yang
dibincangkan ketika itu. Cuma saya memilih untuk membincangkan dengan lebih
lanjut berkenaan dengan peranan-peranan guru seperti di atas.
Bagi menyiapkan
konstruk soalan pada Bahagian III, saya merancang membuat pemerhatian bagi guru
Bahasa Melayu, Cik Rafidawati Bt Wahab. Saya memilih beliau kerana beliau juga
merupakan guru pembimbing saya sewaktu saya menjalankan PBS pada bulan Ogos
yang lalu. Sewaktu sesi p&p beliau,saya dapati beliau amat menitikberatkan
mengenai amalan-amalan positif yang seharusnya dilakukan di dalam kelas.
Amalan-amalan ini saya rekodkan pada buku log saya dan saya analisis mengenai
tujuan dan kepentingannya. Amalan-amalan seperti memberi dan menjawab soalan
serta membaca doa sudah cukup memberikan suasana yang positif di dalam kelas.
Perbincangan telah dihuraikan. Saya memilih beberapa amalan-amalan terbaik yang
beliau telah amalkan di dalam kelas. Saya reflek amalan-amalan tersebut di
dalam diri saya dan saya harap dapat menonjolkan sifat-sifat positif yang sama
yang telah ditunjukkan.
Di dalam pencarian bahan dan maklumat
keseluruhannya, saya tidak hanya tertumpu kepada bahan rujukan daripada buku
sahaja, tetapi saya juga merujuk kepada maklumat-maklumat yang diperoleh
daripada internet di mana banyak membantu.kami melakukan tugasan ini dengan
berhati-hati dan lebih terperinci supaya tidak terkeluar daripada kehendak
soalan. Saya akui pelajaran yang memerlukan pemahaman dan pembacaan amat sukar
bagi saya. Tambahan lagi, tugasan ini mengkehendakkan kami untuk berfikir di
luar kotak dengan mengkaji apakah peranan-peranan guru di dalam mencapai FPK
serta mengenalpasti amalan-amalan terbaik guru yang harus dilakukan di dalam
kelas.
Tugasan ini bukan hanya sekadar mengarang
semata-mata, tetapi saya juga mengalami kesukaran kerana, saya dikehendaki
untuk menyiapkan tugasan sebanyak 15 helaian sahaja. Sedangkan pada awalnya,
saya dapat siapkan sebanyak 25 muka surat. Saya cuba sedaya upaya membuang
bahan-bahan yang tidak sepatutnya dan mencari bahan-bahan yang penting dan cuba
mengambil isi-isi yang dikira berkaitan sahaja. Setelah beberapa hari, akhirnya
saya dapat menyiapkan juga tugasan ini dengan jumlah muka surat yang
dikehendaki (tidak termasuk isi kandungan, lampiran, bibliografi) dan dihantar sebelum
tarikh menghantar tugasan tamat. Walaupun berlaku sedikit kecelaruan dalam
memilih maklumat, kami dapat juga menyiapkan tugasan ini dengan jayanya. Kerjasama
di antara saya dan kawan-kawan amat penting bagi memastikan kelancaran tugasan.
Daripada tugasan ini,
saya memperoleh pelbagai pengetahuan baru yang saya kira tidak akan dapat saya
peroleh seandainya bukan saya sendiri yang mengkaji dan melaksanakannya. Walaupun
saya terpaksa menghadapi masalah dalam memperoleh maklumat bagi menyiapkan
tugasan ini namun berkat daripada bantuan rakan-rakan serta pensyarah
pembimbing akhirnya saya berjaya juga memperoleh maklumat yang bersesuaian bagi
tugasan ini.
Tugasan ini
sememangnya bermanfaat serta berfaedah kepada saya kerana melalui tugasan ini
saya dapat mengetahui sedikit sebanyak tentang kekurangan-kekurangan yang telah
saya lakukan sewaktu menjadi GSTT tahun lalu. Saya berasa amat bersyukur kerana
dapat memperoleh pelbagai ilmu dan maklumat setelah menyiapkan tugasan projek
ini.
Akhir kata, semoga
pensyarah yang menilai tugasan projek saya ini berpuas hati dengan hasil yang
telah saya sediakan ini. Sesungguhnya apa yang baik itu adalah kurniaan dari
Allah dan yang buruk itu adalah datang dari kelemahan diri ini sebagai hambanya
yang sering melakukan kesilapan dan kerosakan.
Sekian, terima kasih.
No comments:
Post a Comment