Berdasarkan
kepada teks sastera Mahsuri yang telah dipilih, terdapat beberapa perkara yang
ditekankan yang kita boleh ambil yang menjurus kepada teori konseptual kata
kunci. Teori yang telah diperkenalkan oleh Mohammad Mokhtar Hassan ini
membahagikan teori ini kepada tiga bahagian utama iaitu kepengaruhan, kata
kunci dan kesan. Kupasan lanjut teori kata kunci terhadap teks sastera ini
dihuraikan seperti di bawah.
Di
dalam teks sastera Mahsuri ini, banyak menekankan tentang kepengaruhan terhadap
sesuatu perkara. Misalnya, dari segi kepengaruhan kepercayaan. Secara
keseluruhannya, kami mendapati, teks sastera ini banyak dipengaruhi oleh adat
& kepercayaan masyarakat melayu. Baik dari segi gaya bahasa, plot penceritaan,
watak perwatakan dan sebagainya. Elemen yang diterapkan di dalam cerpen ini misalnya
banyak dipengaruhi oleh unsur-unsur kemelayuan baik dari segi gaya hidup,
tatacara kehidupan dan sebagainya. Unsur-unsur yang dipengaruhi oleh gaya hidup
boleh dipetik daripada ayat di bawah.
|
“keluarga
miskin ini menjalankan kegiatan pertanian sebagai sumber rezeki utama iaitu
berhuma, bercucuk tanam, penternakan sara diri dan mencari barang-barang
hutan”.
|
|
|
(peranggan 1 baris 3)
|
Daripada
ayat di atas, kami dapati terdapat kepengaruhan wujud di sini. Iaitu fahaman
masyarakat melayu itu sendiri di mana apabila orang di dalam kategori miskin,
sudah semestinya mata pencarian mereka adalah dengan berhuma, bercucuk tanam,
penternakan sara diri dan mencari barang-barang hutan. Seolah-olah perkara
seperti ini telah menjadi kebiasaan aktiviti-aktiviti orang miskin. Bagaimana
pula dengan orang yang kaya, tidakkah mereka terfikir bahawa sesetengah orang
yang kaya juga mengamalkan hidup yang sederhana. Ada di antara mereka juga
pernah melakukan aktiviti-aktiviti seperti yang disenaraikan di atas untuk
mencari rezeki. Sesetengah orang mungkin tidak akan menerima pendapat
sedemikian. Maka, akan wujudlah pelbagai persepsi yang lain daripada yang lain
yang menjurus kepada latar belakang penulis itu sendiri. Begitu juga dengan
ayat di bawah.
|
“Dalam
masyarakat Melayu petani, padi adalah simbol kemakmuran dan punca rezeki yang
dihormati. Apabila Maya Padi yang berupa kerak nasi dibawa balik kepada
isterinya, Mak Andak Alang telah mencampurkan dengan nasi yang ditanak.
Memakan nasi bercampur Maya Padi ini menjadi titik peralihan yang mengubah
nasib keluarga Pandak Maya. Rezekinya mula bertambah dan seterusnya isterinya
hamil lagi.”
|
|
|
(perenggan 1 baris 8)
|
Kefahaman masyarakat
melayu ditekankan di sini menunjukkan bahawa kepercayaan karut masyarakat
melayu yang ditonjolkan adalah melalui kesan yang telah dibawa apabila mereka mencampurkan
Maya Padi dengan nasi yang sedang ditanak. Perubahan yang diluar jangkauan berlaku
yang mengakibatkan sesuatu yang tidak terduga berlaku. Contohnya di dalam
konteks petikan ayat di atas ialah rezeki yang telah dibawa. Semua ini terhasil
daripada kefahaman yang wujud di dalam minda dan diri seseorang individu itu
sendiri yang akhirnya akan menganggap sesuatu itu memang pasti dan benar.
Penulisan yang berbentuk seperti ini mungkin dipengaruhi oleh gaya hidup
penulis itu sendiri. Atau pun mungkin hanyalah berdasarkan kepada pengalaman
penulis atau melalui pembacaan. Kefahaman seperti ini selalunya terbentuk
daripada kepercayaan orang-orang tua dahulu dan diwarisi dari generasi ke
generasi. Setengahnya akan kekal menjadi kepercayaan di dalam sesuatu bangsa atau
kaum. Ada sesetengahnya pula akan hilang dek ditelan zaman akibat daripada
pemodenan yang dibawa.
|
“mengikut kepercayaan
orang tua, siapa yang memakan daging itek ini akan beroleh rezeki yang
melimpah”.
|
|
|
(peranggan 3 baris 4)
|
Serupa
juga dengan petikan ayat di atas, unsur kepercayaan masyarakat ketika itu
banyak mempengaruhi segala aspek di dalam kehidupan. Baik dari segi keputusan,
tindakan, mahupun adat resam. Konsep yang cuba ingin ditonjolkan oleh pengarang
di sini ialah elemen kepercayaan sesuatu kaum terhadap sesuatu perkara. Dalam
cerpen sastera ini, yang ingin ditonjolkan ialah dari golongan masyarakat
melayu. Oleh itu, pengarang akan menerbitkan segala sejarah salasilah melayu
hingga ke pengaruh pembentukan kepercayaan masyarakat melayu. Contohnya seperti
petikan di atas. Jika diikut dari segi logik akal, mustahil jika kita makan
daging itek itu akan beroleh rezeki yang melimpah-ruah. Dari segi kandungan
biologinya, daging itek juga sama sahaja dengan daging-daging yang lain. Tidak akan
ada kandungan lain yang boleh menyebabkan rezeki akan melimpah ruah kepada si
pemakannya. Melainkan jika dilalui dengan acara ritual ataupun pemujaan. Maka,
tidak mustahil makanan tersebut boleh memberikan rezeki kepada si pemakannya.
Konsepnya serupa sahaja dengan tangkal azimat.
|
“sebelum
menghembus nafas terakhir, Mahsuri bersumpah-Langkawi tidak akan aman dan
makmur selama tujuh keturunan. Aneh kerana yang bersalah ibu mertuanya Mahura
dan bapa mertuanya Dato Seri Kama Jaya sahaja dan bukan seluruh Langkawi”.
|
|
|
(peranggan 11 ayat 1)
|
Daripada
petikan teks di atas pula, generalisasi yang melampau-lampau pula telah
diwujudkan. Selalunya gaya penulisan seperti ini dibentuk adalah kerana dipengaruhi
oleh pengalaman penulis itu sendiri. Pembacaan juga adalah merupakan faktor
yang terkuat di sini. Kata-kata atau pun konsep yang selalu didapati adalah melalui hasil karya-karya pengarang
atau pengkarya lain. Kata-kata ini adalah kata kunci yang melingkari konsep. Rumusan
karya yang terhasil akan menghasilkan karya yang juga mempunyai sedikit persamaan
dengan karya asal.
Jika
dilihat dari aspek kata kunci, pengarang menggunakan berbagai jenis kata kunci
yang melingkari fikirannya. Sebagai contoh, ketika di zaman perawan Mahsuri.
Pengarang menekankan Mahsuri adalah sebagai seorang gadis yang sangat cantik
dan menjadi rebutan dari pelbagai golongan. Sehinggakan ingin disunting oleh
golongan pembesar. Di sini, pengarang menggunakan konsep kecantikan yang tiada
tolok bandingnya sebagai kata kunci untuk menggambarkan sifat keperawanan
Mahsuri yang begitu menonjol.
Semasa
tragedi menimpa Mahsuri, pengarang menggunakan elemen-elemen yang sangat tragis
menimpa Mahsuri. Antaranya unsur-unsur kesedihan, simpati, ketabahan serta
berbagai-bagai lagi elemen yang telah digarap untuk menimbulkan situasi
terdapat penganiayaan dan ketidakadilan terhadap Mahsuri. Dato Seri Kama Jaya
dan Mahura boleh dijadikan sebagai kata kunci untuk menunjukkan betapa
sengsaranya hidup Mahsuri dianiaya oleh Dato Seri Kama Jaya dan Mahura. Mahsuri
dikahwinkan dengan orang yang dia tidak cinta, Mahsuri difitnah mempunyai
hubungan sulit dengan Deramang, Mahsuri dihukum bunuh oleh Dato Seri Kama Jaya tanpa
merujuk terlebih dahulu kepada Sultan Kedah merupakan antara penganiayaan dan
ketidakadilan yang telah diterima oleh Mahsuri. Di sini, pengarang menggunakan
kata kunci penganiayaan dan ketidakadilan untuk menggambarkan hidup Mahsuri
yang sangat tragis.
Kesan
akibat penganiayaan tersebut, Mahsuri telah bersumpah bahawa Langkawi tidak
akan aman dan makmur selama tujuh keturunan. Persoalannya di sini timbul
apabila, yang menganiaya Mahsuri hanyalah ibu mertuanya Mahura dan bapa
mertuanya Dato Seri Kama Jaya sahaja dan bukan seluruh Langkawi. Kenapa sebelum
Mahsuri menghembuskan nafas terakhir, dia telah bersumpah sedemikian? Di sini,
pengarang ingin cuba menggambarkan bahawa betapa Mahsuri ini tidak pernah
menerima apa yang telah berlaku ke atas dirinya. Walaupun dia digambarkan
sebagai perempuan yang cantik dan lemah lembut, namun terdapat juga sifat yang
bertentangan dengan dirinya yang timbul akibat dari penganiayaan terhadap
dirinya. Benci, amarah, dendam merupakan antara kata kunci yang cuba ingin ditimbulkan
oleh pengarang. Oleh kerana sifat-sifat begitulah dia telah bersumpah
sedemikian sehingga seluruh Langkawi menerima sumpahan sehingga tujuh
keturunan.
Jika
dilihat dari aspek kesan pula, pengarang telah mewujudkan beberapa konsepsi
terhadap kata-kata kunci yang telah dibentuk. Di zaman keperawanan Mahsuri
lagi, dia telah dianugerahkan dengan wajah yang sungguh jelita. Akibat daripada
itu, ramai lelaki dari pelbagai golongan yang cuba ingin mendekati dan
meminang. Sehingga berlaku komplikasi yang timbul akibat daripada sifat cemburu
pada Mahura apabila suaminya Dato Seri Kama Jaya berniat ingin menyunting
Mahsuri.
Keputusan
yang telah diambil oleh Dato Seri Kama Jaya ini mengakibatkan Mahura berasa
terancam kedudukannya. Kesannya, Mahura mengambil keputusan untuk mengahwinkan
sahaja anak lelakinya Wan Mat Deris dengan Mahsuri. Perkahwinan yang diatur
oleh Mahura tidak menyelesaikan masalah kebimbangan kemerosotan pengaruhnya ke
atas suaminya dan penduduk Langkawi. Ekoran itu, Mahura telah memastikan
Mahsuri tidak akan menetap sebumbung di rumahnya dan membiarkan anaknya menetap
sahaja di rumah mertuanya.
Namun begitu, sifat
dengki dan benci yang ada pada Mahura tidak terhenti di situ sahaja. Akibat
populariti yang diraih oleh Mahsuri, Mahura memfitnah Mahsuri mempunyai
hubungan sulit dengan Daremang. Kesannya, Mahsuri telah dihukum bunuh oleh Dato
Seri Kama Jaya tanpa merujuk terlebih dahulu kepada Sultan Kedah.
Di dalam karya
sastera ini, banyak menggarapkan elemen sebab dan akibat. Kesan yang timbul
akibat dari komplikasi yang tercetus membuatkan suasana penceritaan lebih
dramatis di dalam diri seorang pengarang. Aspek kesan di sini cuba ingin
ditonjolkan oleh pengarang untuk mewujudkan kesimbungan terhadap jalan cerita
yang telah dibentuk. Berbagai-bagai emosi yang timbul ekoran dari penyusunan
dan plot penceritaan yang cukup sempurna. Kesan akibat dari sebab sesuatu
peristiwa yang dimainkan oleh pengarang dibentuk dengan cukup harmonis dan
menyentuh perasaan. Pengarang juga bijak bermain dengan elemen-elemen yang
menyentuh emosi. Pemilihan sifat watak serta peranan mereka memang begitu
sesuai diwujudkan oleh pengarang.
No comments:
Post a Comment