(a) Teori Tradisional (Panini)
Teori Tradisional oleh Panini (ahli tokoh fonetik India) menganggap bahawa bahasa ialah ucapan fikiran dan perasaan manusia dengan teratur serta menggunakan alat untuk membunyikan suara. Selain itu, ciri nahu teori ini mementingkan bahasa tulisan. Dalam hubungan ini, semua bahasa mempunyai peraturan yang sama dengan bahasa Yunani. Di samping itu, semua penutur diwajibkan untuk mematuhi peraturan dan kesilapan yang dilakukan dianggap sebagai kesalahan. Pengajaran banyak tertumpu kepada nahu terjemahan.
Teori Tradisional oleh Panini (ahli tokoh fonetik India) menganggap bahawa bahasa ialah ucapan fikiran dan perasaan manusia dengan teratur serta menggunakan alat untuk membunyikan suara. Selain itu, ciri nahu teori ini mementingkan bahasa tulisan. Dalam hubungan ini, semua bahasa mempunyai peraturan yang sama dengan bahasa Yunani. Di samping itu, semua penutur diwajibkan untuk mematuhi peraturan dan kesilapan yang dilakukan dianggap sebagai kesalahan. Pengajaran banyak tertumpu kepada nahu terjemahan.
·
Dipelopori oleh Panini
(India).
·
Bahasa ialah ucapan fikiran
dan perasaan manusia dengan teratur serta menggunakan alat untuk membunyikan
suara.
·
Mementingkan bahasa tulisan
·
Penutur diwajibkan
mematuhiperaturan, kesilapan yang dilakukan dianggap sebagai kesalahan
·
Pengajaran
banyak tertumpu kepada nahu terjemahan
(b)
Teori Struktural (Bloomfield)
Teori ini
dipelopori oleh Bloomfield, Edward Sapir, de Saussure dan Otto Jespersen.
Mereka berpendapat bahawa bahasa ialah
sistematis, mempunyai tatabahasa yang tersendiri, hidup dan berubah. Mereka
juga berpendapat bahawa perkaitan antara
fonem sebagai unit bahasa yang terkecil, dan unit tatabahasa dan ayat dapat
dianalisis secara konstituen terdekat. Dalam kajian nahu pula mereka
berpendapat bahawa bahasa sebagai sistem
yang mempunyai ciri peraturan, sistem, arbitari untuk perhubungan. Mereka
menumpukan kajian terhadap fonologi,
morfologi dan sintaksis. Golongan struktural juga berpendapat bahawa
huraian bahasa dilakukan secara induktif.
Mereka juga berpendapat bahawa huraian bahasa tidak mementingkan makna dan analisis dibuat secara luaran.
·
Dipelopori oleh Edward Sapir, Bloomfield dan Leonard de Saussure.
·
Bahasa adalah sistematik,
mempunyai tatabahasa sendiri hidup dan berubah.
·
Bahasa mempunyai satu
sistem,mempunyai peraturan,, arbitrari dan digunakan untuk perhubungan.
·
Menumpukan kajian terhadap
fonologi,morfologi dan sintaksis
·
Huraian bahasa dilakukan
secara induktif.
·
Huraian
bahasa tidak menentingkan makna dan analisis dibuat secara luaran
(c) Teori Transformasi Generatif (Chomsky)
Teori yang dipelopori oleh Noam Chomsky ini bersetuju bahawa manusia dilahirkan dengan kecekapan semula jadi untuk berbahasa. Penutur natif berkebolehan untuk membentuk dan memahami pertuturan yang baharu. Daripada kebolehan ini, akan terbentuklah rumus-rumus bahasa secara transformasi yang lengkap berdasarkan bahasa pertama terlebih dahulu. Binaan ayat biasanya mempunyai hubungan erat antara elemen dan menggunakan simbol atau rumus untuk menganalisis nahu. Sesuatu binaan ayat dapat dihuraikan dengan memahami stuktur luaran dan stuktur dalaman.
Teori yang dipelopori oleh Noam Chomsky ini bersetuju bahawa manusia dilahirkan dengan kecekapan semula jadi untuk berbahasa. Penutur natif berkebolehan untuk membentuk dan memahami pertuturan yang baharu. Daripada kebolehan ini, akan terbentuklah rumus-rumus bahasa secara transformasi yang lengkap berdasarkan bahasa pertama terlebih dahulu. Binaan ayat biasanya mempunyai hubungan erat antara elemen dan menggunakan simbol atau rumus untuk menganalisis nahu. Sesuatu binaan ayat dapat dihuraikan dengan memahami stuktur luaran dan stuktur dalaman.
·
Dipelopori oleh Noam
Choamsky
·
Manusia dilahirkan dengan
kecekapan semula jadi untuk berbahasa.
·
Penutur natif berkebolehan
membentuk dan memahami peraturan yang baru.
·
Daripada kebolehan ini akan
membentuk rumus-rumus bahasa secara transformasi yang lengkap.
·
Penguasaan bahasa adalah
berdasarkan penguasaan bahasa pertama terlebih dahulu.
·
Ayat mempunyai struktur
dalaman dan luaran
·
Bahasa
bersifat sejagat dan kreatif.
(d) Teori Fungsional (Halliday)
Halliday dan Wilkins mempelopori teori fungsional. Teori ini berkembang pada tahun 1960- an dan 1970-an. Penteori ini mengkaji bahasa dari segi struktur dan fungsi bahasa sebagai alat komunikasi. Di samping itu, mereka menganggap bahawa bahasa sebagai alat pertuturan. Oleh hal yang demikian, dapatan mereka ini mementingkan aspek semantik. Mereka bersetuju bahawa kewujudan variasi dalam penggunaan bahasa tidak boleh dinafikan. Penggunaan bahasa dapat menggambarkan fikiran dan emosi penutur. Golongan ini beranggapan bahawa pengukuhan bahasa adalah secara verbal dan non-verbal. Aliran dan golongan ini bukan sahaja mengkaji bahasa daripada segi struktur tetapi memberi perhatian juga kepada fungsi bahasa sebagai alat komunikasi. Aspek yang ditekankan ialah perubahan-perubahan yang berlaku pada bentuk-bentuk bahasa ketika seseorang itu berkomunikasi.
Halliday dan Wilkins mempelopori teori fungsional. Teori ini berkembang pada tahun 1960- an dan 1970-an. Penteori ini mengkaji bahasa dari segi struktur dan fungsi bahasa sebagai alat komunikasi. Di samping itu, mereka menganggap bahawa bahasa sebagai alat pertuturan. Oleh hal yang demikian, dapatan mereka ini mementingkan aspek semantik. Mereka bersetuju bahawa kewujudan variasi dalam penggunaan bahasa tidak boleh dinafikan. Penggunaan bahasa dapat menggambarkan fikiran dan emosi penutur. Golongan ini beranggapan bahawa pengukuhan bahasa adalah secara verbal dan non-verbal. Aliran dan golongan ini bukan sahaja mengkaji bahasa daripada segi struktur tetapi memberi perhatian juga kepada fungsi bahasa sebagai alat komunikasi. Aspek yang ditekankan ialah perubahan-perubahan yang berlaku pada bentuk-bentuk bahasa ketika seseorang itu berkomunikasi.
·
Dipelopori oleh Haliday
dan Wilkins.
·
Mengkaji tentang perubahan
yang berlaku pada struktur bahasa ketika seseorang berkomunikasi.
·
Anggap bahasa sebagai alat
perhubungan.
·
Mementingkan aspek semantik
·
Pengukuhan bahasa boleh
berlaku secara verbal dan non-verbal
·
Penggunaan bahasa dapat
menggambarkan fikiran dan emosi penutur.
·
Turut memberi perhatian
kepada fungsi bahasa sebagai alat komunikasi.
·
Aspek
yang ditekankan ialah perubahan yang berlaku pada bentuk bahasa ketika
seseorang itu berkomunikasi.
No comments:
Post a Comment