TUGASAN PROJEK
Guru bukan sahaja
pelaksana aktiviti pengajaran dan pembelajaran maah dia juga perlu membimbing
anak muridnya berkembang secara menyeluruh dan bersatupadu untuk melahirkan
insan yang seimbang dan harmonis. Dalam usaha untuk mencapai ini, guru dituntut
untuk melaksanakan tugasnya dengan penuh beretika dan professional.
Berdasarkan data,
pemerhatian dan perbincangan anda dengan guru-guru sekolah semasa anda
melaksanakan Program Berasaskan Sekolah.
i.
Cadang dan jelaskan sekurang-kurangnya
empat cara guru berperanan dalam merealisasikan hasrat melahirkan murid
berkembang secara menyeluruh dan bersepadu untuk melahirkan insan yang seimbang
dan harmonis (FPK)
ii.
Dengan membandingkannya dengan KBSR,
bincangkan sekurang-kurangnya empat ciri utama KSSR.
iii.
Kenalpasti dan bincangkan lima amalan
terbaik yang ditunjukkan oleh guru di sekolah tersebut semasa mereka
menjalankan tugas mereka dan,
iv.
Secara individu tuliskan sebuah refleksi
mengenai pengalaman anda semasa anda menyiapkan tugasan ini.
Cadang dan
jelaskan sekurang-kurangnya empat cara guru berperanan dalam merealisasikan
hasrat melahirkan murid berkembang secara menyeluruh dan bersepadu untuk
melahirkan insan yang seimbang dan harmonis (FPK).
PENDAHULUAN
Falsafah Pendidikan Kebangsaan
(FPK) merupakan teras kepada sistem pendidikan di Malaysia sejak 1988. FPK
telah distruktur berdasarkan Perlembagaan Malaysia dan berlandaskan ideologi
kebangsaan yang menerapkan Rukunegara, Dasar Ekonomi Baru dan Dasar Pendidikan
Kebangsaan (Choong, 2008).
" Pendidikan di Malaysia
adalah satu usaha berterusan ke arah memperkembangkan lagi potensi individu
secara menyeluruh dan bersepadu untuk mewujudkan insan yang seimbang dan
harmonis dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani. Usaha ini adalah bagi
melahirkan rakyat Malaysia yang berilmu pengetahuan, berakhlak mulia,
bertanggungjawab, berketrampilan dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri
serta memberi sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran keluarga,
masyarakat dan negara."
Kementerian Pendidikan telah memperuntukkan jumlah dana hampir empat
kali ganda bagi sekolah rendah dan lima kali ganda bagi sekolah menengah dalam
aktiviti kokurikulum menunjukkan bahawa kokurikulum merupakan aktiviti yang
amat relevan bagi melahirkan pelajar yang berketerampilan. Che Aziz Jaafar,
2002 berpandangan bahawa penambahan dana ini adalah selaras dengan Falsafah
Pendidikan Kebangsaan yang ingin melahirkan insan yang seimbang bukan sahaja
dari aspek intelek, tetapi juga dari aspek sosial, rohani dan jasmani melalui
penglibatan pelajar dalam aktiviti kokurikulum.
Berlandaskan kepada FPK yang
telah dihuraikan diatas, maka Matlamat Pendidikan Negara ialah bertujuan
melahirkan insan yang baik dan sempurna supaya menjadi warganegara Malaysia
yang berguna. Dengan perkataan lain, Matlamat Pendidikan Negara bertujuan
melahirkan rakyat Malaysia yang sempurna dan memiliki serta menghayati
ciri-ciri berikut:
·
Percaya dan patuh kepada Tuhan.
·
Berilmu pengetahuan.
·
Berakhlak mulia.
·
Bertanggungjawab kepada diri sendiri, masyarakat, agama
dan negara.
·
Memiliki sahsiah yang seimbang dan sepadu.
·
Memupuk
perpaduan di kalangan rakyat berbilang kaum.
Peranan utama guru ialah
sebagai seorang pendidik.
Dalam merealisasikan
matlamat pendidikan negara, seorang guru bertanggungjawab untuk mendidik murid-murid iaitu dengan memberi ilmu, memberi
pendedahan dan pengalaman serta mendidik murid-muridnya berakhlak mulia. Guru
berperanan dalam mengajar, menyampai maklumat, berbincang, mengendalikan
bengkel dan sebagainya. Hal ini kerana guru merupakan insan yang
dipertanggungjawabkan untuk mendidik murid-murid dengan segala ilmu pengetahuan
supaya mereka dapat mengembangkan segala aspek yang ada dalam diri mereka iaitu
dari segi jasmani, emosi, rohani, intelek dan sosial. Guru juga perlu mendedahkan
murid-muridnya dengan pengalaman-pengalaman tertentu. Antaranya pengalaman
mengembara, ikhtiat hidup di hutan, dan menyertai pertandingan. Hal ini adalah
berkaitan dengan kegiatan kokurikulum di sekolah. Seterusnya, guru juga
berperanan dalam mendidik murid-muridnya berakhlak mulia supaya mereka menjadi
insan yang mulia. Dalam hal ini, pendidikan moral dan agama adalah penting.
Guru hendaklah mendidik pelajarnya cara berhubung, berkomunikasi, adab makan,
adab berpakaian, adab bergaul dan sebagainya supaya mereka menjadi insan
yang berilmu dan bersahsiah selaras dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan.
Peranan guru yang seterusnya ialah sebagai kaunselor
murid.
Kaunselor berperanan dalam membantu dan memberi nasihat
kepada murid sekiranya mereka menghadapi masalah. Selain daripada ibu bapa,
guru merupakan insan terbaik dalam membantu murid menyelesaikan masalah yang
dihadapi oleh mereka. Hal ini kerana sesetengah murid gagal berkomunikasi
dengan ibu bapa apabila mereka menghadapi masalah. Oleh yang demikian, guru
memainkan peranan yang penting dalam menenangkan fikiran dan emosi mereka
supaya mereka tidak melakukan perkara-perkara yang negatif. Guru juga harus
meluangkan masa yang lebih dan memberi perhatian tambahan kepada murid-murid
yang menghadapi masalah. Khususnya, mereka yang menghadapi masalah keluarga,
kewangan, disiplin dan masalah kesihatan. Hal ini supaya murid-murid berasa
selesa dan tidak menghadapi masalah untuk menjalani proses pengajaran dan
pembelajaran di sekolah dan mendapat pencapaian yang terbaik.
Peranan guru
sebagai medium bagi memperkembangkan potensi murid
Setiap murid di sekolah mempunyai keistimewaan
tersendiri. Guru merupakan insan yang terbaik dalam mengenalpasti dan
mengembangkan bakat dan potensi murid-muridnya. Hal ini kerana, sesetengah
murid yang berbakat tidak dapat menonjolkan bakatnya kerana tidak mempunyai
peluang dan tidak mengetahui cara yang betul untuk mengembangkan bakat mereka.
Sekiranya guru di sekolah peka terhadap bakat dan potensi yang ada dikalangan murid,
bakat mereka boleh diketengahkan dan dilatih ke tahap yang terbaik supaya dapat
memberi sumbangan kepada pihak sekolah dan ke peringkat yang lebih tinggi.
Sebagai contoh, sekiranya seseorang murid itu mempunyai potensi dalam acara
sukan, guru boleh melatih, membimbing dan memberi tunjuk ajar kepada beliau
supaya bakat beliau dapat diasah dan menjadi atlet yang terbaik. Secara tidak
langsung, faktor jasmani murid tersebut dapat diperkembangkan dan mencapai
salah satu matlamat Falsafah Pendidikan Kebangsaan.
Peranan guru sebagai pembentuk disiplin murid.
Sepertimana yang kita ketahui, sekolah adalah
bertanggungjawab dalam membanteras masalah disiplin murid hingga ke peringkat
akar umbi. Iklim dan persekitaran sekolah yang kondusif perlu diwujudkan bagi merangsang
perkembangan murid dari aspek jasmani, emosi, rohani dan intelek sejajar dengan
FPK. Laporan Jawatankuasa Kabinet Mengkaji Pelaksanaan Dasar Pelajaran telah
cuba mentakrifkan disiplin sebagai kesanggupan seseorang individu untuk
menghormati dan mematuhi undang-undang, sama ada disiplin itu dikenakan dari
luar atau dengan kerelaan sendiri; juga kesanggupan seseorang bekerja atau
membuat sesuatu dengan cukup tertib, kesanggupan menghormati hak individu lain,
mengamalkan tingkah laku hormat-menghormati di antara satu dengan lain dan
mempunyai semangat tolong-menolong dan membaiki keadaan yang sedia ada menerusi
usaha yang membina serta sanggup berkhidmat untuk masyarakat. Disiplin juga ada
kaitannya dengan tatatertib, tatasusila, kesopanan dan ahklak.
Dalam konteks pendidikan, sekolah merupakan institusi yang penting dalam membentuk disiplin murid-murid. Masalah disiplin murid akan menjejaskan tumpuan mereka terhadap pelajaran. Masalah disiplin ini seharusnya dikawal dengan kerjasama warga sekolah iaitu guru besar, guru disiplin, guru, pengawal keselamatan, masyarakat sekitar sekolah dan ibu bapa. Hal ini penting bagi memastikan kelancaran proses pengajaran dan pembelajaran di sekolah.
Pihak sekolah melalui Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) boleh menubuhkan sebuah jawatan kuasa menangani gejala disiplin murid peringkat sekolah dengan melantik beberapa ahli terdiri daripada kalangan mereka yang tinggal berhampiran dengan sekolah bagi memantau disiplin murid. Pihak sekolah juga hendaklah memantau kawasan sekolah yang terdapat masalah disiplin. Apa yang lebih penting, murid lemah dan berdisiplin memerlukan perhatian khas daripada pihak sekolah. Semua ini perlu dilakukan dengan bijak supaya tidak berlaku pengasingan dan perbezaan di antara mereka dengan murid lain di sekolah.
Dalam konteks pendidikan, sekolah merupakan institusi yang penting dalam membentuk disiplin murid-murid. Masalah disiplin murid akan menjejaskan tumpuan mereka terhadap pelajaran. Masalah disiplin ini seharusnya dikawal dengan kerjasama warga sekolah iaitu guru besar, guru disiplin, guru, pengawal keselamatan, masyarakat sekitar sekolah dan ibu bapa. Hal ini penting bagi memastikan kelancaran proses pengajaran dan pembelajaran di sekolah.
Pihak sekolah melalui Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) boleh menubuhkan sebuah jawatan kuasa menangani gejala disiplin murid peringkat sekolah dengan melantik beberapa ahli terdiri daripada kalangan mereka yang tinggal berhampiran dengan sekolah bagi memantau disiplin murid. Pihak sekolah juga hendaklah memantau kawasan sekolah yang terdapat masalah disiplin. Apa yang lebih penting, murid lemah dan berdisiplin memerlukan perhatian khas daripada pihak sekolah. Semua ini perlu dilakukan dengan bijak supaya tidak berlaku pengasingan dan perbezaan di antara mereka dengan murid lain di sekolah.
Peranan guru bimbingan dan kaunseling penting dalam
membentuk dan membina semula sahsiah dan disiplin murid yang bermasalah. Antara
tugas utama guru bimbingan dan kaunseling ialah menjalankan bimbingan dan
kaunseling dengan murid-murid yang mempunyai masalah disiplin dengan tujuan
mewujudkan tingkah laku yang diingini. Selain itu, guru bimbingan dan
kaunseling juga berfungsi untuk membina perhubungan dengan ibu bapa/ penjaga
murid-murid yang mempunyai masalah disiplin, pegawai kebajikan masyarakat atau
pihak polis. Disiplin yang baik membawa beberapa faedah kepada guru dan murid.
Faedah-faedah tersebut adalah seperti berikut:
Pengajaran dapat dijalankan dengan licin dan
teratur. Pembelajaran dapat dilaksanakan dalam suasana yang tenang serta
teratur. Keberkesanan pengajaran-pembelajaran akan dapat ditingkatkan lagi.
Murid-murid menjadi lebih produktif jika mereka berdisiplin. Keselamatan
murid-murid dapat dijamin kerana setiap murid dapat mematuhi
peraturan-peraturan sekolah.
Kemalangan yang berlaku di makmal atau bilik darjah
dapat dikurangkan.
Segala tugasan dapat disiapkan dalam tempoh masa yang lebih singkat. Masalah disiplin perlu ditangani dengan sebaik mungkin. Sesungguhnya persekitaran sekolah yang kondusif dan selamat amat penting dalam membentuk imej dan keyakinan diri murid ke arah kecemerlangan dan kegemilangan, selaras dengan hasrat negara yang menekankan usaha pembentukan modal insan yang cemerlang,gemilang dan terbilang.
Segala tugasan dapat disiapkan dalam tempoh masa yang lebih singkat. Masalah disiplin perlu ditangani dengan sebaik mungkin. Sesungguhnya persekitaran sekolah yang kondusif dan selamat amat penting dalam membentuk imej dan keyakinan diri murid ke arah kecemerlangan dan kegemilangan, selaras dengan hasrat negara yang menekankan usaha pembentukan modal insan yang cemerlang,gemilang dan terbilang.
Guru
kelas adalah bertindak ibu atau bapa ketika murid-murid di sekolah. Beliau
perlu mengetahui setiap masalah pelajar supaya sesi pembelajaran tidak
terganggu. Beliau juga mengambil berat tentang kehadiran murid ke sekolah.
Kadang-kadang, beliau pergi ke rumah murid yang tidak datang untuk mengetahui
masalah yang dihadapi oleh murid tersebut.
Beliau
juga bertanggungjawab untuk membantu murid menghias kelas kerana terdapat
program keceriaan yang dijalankan di sekolah. Penyusunan organisasi di dalam
kelas dan jadual bertugas juga dilakukan oleh beliau. Bilik darjah yang ceria
dan menarik dapat menarik minat murid-murid untuk datang ke sekolah.
Selain itu, beliau juga sentiasa memberi bimbingan dan sokongan kepada
murid-murid mereka supaya rajin belajar agar mendapat keputusan yang cemerlang.
Beliau bertanggungjawab dalam mendisiplinkan murid-murid di dalam kelasnya.
Beliau juga sering memberikan nasihat yang dapat membina keyakinan murid-murid
mereka untuk belajar dan mengamalkan nilai-nilai murni sekaligus dapat merialisasikan
FPK. Guru haruslah menjalinkan
hubungan yang baik dengan ibu bapa supaya perkembangan murid di sekolah dan di
rumah dapat diikuti. Sehubungan itu, guru haruslah mengetahui latar belakang
keluarga muridnya. Guru juga bertanggungjawab dalam menyimpan semua maklumat
yang diberikan oleh ibu bapa mengenai keadaan rumahtangga atau mengenai anak
mereka dan tidak membocorkannya kepada sesiapa kecuali kepada mereka yang
berhak mengetahuinya. Hal ini kerana guru merupakan insan yang paling
dipercayai oleh ibu bapa dalam menjaga dan mendidik anak mereka di rumah dengan
cara yang terbaik dan berkesan. Sekiranya ibu bapa mempunyai masalah berkaitan
dengan anak mereka, guru merupakan insan yang terbaik untuk mereka meluahkan
perasan dan masalah serta meminta nasihat dan dorongan untuk menyelesaikan
masalah yang dihadapi. Oleh yang demikian, peranan guru ketika ini amatlah
penting dalam memberi nasihat, dorongan dan bimbingan kepada ibu bapa supaya
mereka dapat menyelesaikan masalah yang berkaitan dengan anak mereka dan
membantu anak mereka dalam proses pengajaran dan pembelajaran serta
pengembangan jasmani, emosi, rohani, intelek dan sosial anak mereka.
KESIMPULAN
Kesimpulannya, berdasarkan kepada semua huraian diatas, maka ternyatalah bahawa kejayaan sesebuah sekolah dalam merealisasikan FPK adalah bergantung kepada aspek-aspek kepemimpinan, budaya sekolah, ko-kurikulum, guru dan juga disiplin. Semua aspek ini akan menentukan modal insan yang bakal dihasilkan sama ada memenuhi hasrat FPK atau tidak. Kejayaan sekolah dalam merealisasikan FPK juga secara tidak langsung mampu menjana dan membina modal insan yang berkualiti. Merujuk kepada PIPP (2006), negara kita berhasrat untuk menghasilkan “modal insan yang mempunyai jati diri yang kukuh, berketerampilan, berperibadi mulia, berpengetahuan dan berkemahiran tinggi… perlu mampu untuk berfikir secara kritis dan kreatif, berkemahiran menyelesaikan masalah, berkeupayaan mencipta peluang-peluang baru, mempunyai ketahanan serta berkebolehan untuk berhadapan dengan persekitaran dunia global yang sering berubah-ubah”. Sekali lagi dinyatakan bahawa, peranan sekolah amat penting dalam menyahut cabaran yang terkandung di dalam FPK untuk melahirkan rakyat Malaysia yang berilmu pengetahuan, berketrampilan, berakhlak mulia bertanggungjawab dan keupayaan mencapai kesejahteraan diri serta memberi sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran masyarakat dan negara.
Kesimpulannya, berdasarkan kepada semua huraian diatas, maka ternyatalah bahawa kejayaan sesebuah sekolah dalam merealisasikan FPK adalah bergantung kepada aspek-aspek kepemimpinan, budaya sekolah, ko-kurikulum, guru dan juga disiplin. Semua aspek ini akan menentukan modal insan yang bakal dihasilkan sama ada memenuhi hasrat FPK atau tidak. Kejayaan sekolah dalam merealisasikan FPK juga secara tidak langsung mampu menjana dan membina modal insan yang berkualiti. Merujuk kepada PIPP (2006), negara kita berhasrat untuk menghasilkan “modal insan yang mempunyai jati diri yang kukuh, berketerampilan, berperibadi mulia, berpengetahuan dan berkemahiran tinggi… perlu mampu untuk berfikir secara kritis dan kreatif, berkemahiran menyelesaikan masalah, berkeupayaan mencipta peluang-peluang baru, mempunyai ketahanan serta berkebolehan untuk berhadapan dengan persekitaran dunia global yang sering berubah-ubah”. Sekali lagi dinyatakan bahawa, peranan sekolah amat penting dalam menyahut cabaran yang terkandung di dalam FPK untuk melahirkan rakyat Malaysia yang berilmu pengetahuan, berketrampilan, berakhlak mulia bertanggungjawab dan keupayaan mencapai kesejahteraan diri serta memberi sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran masyarakat dan negara.
Dengan membanding
bezakannya KSSR dengan KBSR, bincangkan sekurang-kurangnya empat ciri utama
KSSR.
Perbezaan di antara KBSR dan KSSR
Aspek
|
KBSR
|
KSSR
|
|
Bentuk
|
·
Komunikasi
·
Manusia dengan alam sekelilingnya
·
Perkembangan diri individu
|
·
Komunikasi
·
Kerohanian, Sikap Dan Nilai
·
Kemanusiaan
·
Ketrampilan Diri
·
Perkembangan Fizikal Dan Estetika
·
Sains Dan Teknologi
|
|
Organisasi
|
·
Tahap I (tahun 1, 2 dan 3)
Ø Modul Teras Asas, Modul Teras Tema dan
Modul Elektif
·
Tahap II (tahun 4, 5 dan 6)
Ø Mata Pelajaran Teras, Wajib dan
Tambahan.
|
·
Tahap I (tahun 1, 2 dan 3)
Ø Modul Teras Asas, Modul Teras Tema dan
Modul Elektif
·
Tahap II (tahun 4, 5 dan 6)
Ø Mata Pelajaran Teras dan Elektif
|
|
Kandungan
|
Berlaku perubahan kandungan kepada semua mata pelajaran
|
||
Pedagogi
|
·
Kemahiran Berfikir Dalam P&P
·
Aplikasi Kecerdasan Pelbagai Dalam P&P
·
Penggunaan TMK
·
Pengajaran Berasaskan Kajian Masa Depan
·
Pembelajaran Secara Konstuktivisme
·
Pembelajaran Secara Kontekstual
·
Pembelajaran Secara Akses Kendiri
·
Pembelajaran Masteri
·
Belajar Cara Belajar
|
Penegasan
dan penekanan kepada pendekatan berikut:
·
Kemahiran Berfikir Dalam P&P
·
Aplikasi Kecerdasan Pelbagai Dalam P&P
·
Penggunaan TMK
·
Pengajaran Berasaskan Kajian Masa Depan
·
Pembelajaran Secara Konstruktivisme
·
Pembelajaran Secara Akses Kendiri
·
Pembelajaran Masteri
·
Belajar Cara Belajar
|
|
Peruntukan masa
|
Berlaku perubahan pada peruntukan masa kepada beberapa mata pelajaran
khususnya Bahasa Malaysia dan Bahasa Inggeris
|
||
Kaedah pentaksiran
|
·
Penekanan yang ketara kepada pentaksiran sumatif
|
·
Dijalankan secara berterusan untuk mengesan perkembangan dan
pencapaian murid dalam pembelajaran
·
Menggunakan kaedah pentaksiran pelbagai
·
Bersifat autentik dan holistic
|
|
Bahan
|
·
Sukatan pelajaran
·
Huraian sukatan pelajaran
Ø Kandungan
Ø Hasil Pembelajaran
Ø Cadangan Aktiviti P&P
·
Buku teks
|
·
Dokumen Kurikulum
Ø Standard Kandungan
Ø Standard Pembelajaran
·
Buku Teks
|
|
Pengisian kurikulum
|
·
Semua perubahan dalam aspek-aspek di atas menyebabkan berlaku
perubahan kepada pengurusan kurikulum di pelbagai peringkat.
|
||
Rekabentuk Kurikulum
|
·
Linear
|
·
Modular
|
|
Elemen
|
·
Elemen Kemahiran Berfikir Secara Kritis Dan Kreatif
|
·
Elemen Kreativiti Dan Inovasi, Elemen Keusahawanan Dan Elemen
Teknologi Maklumat Dan Komunikasi (ICT) Secara Eksplisit
|
|
Fokus
|
·
Fokus 3M
(mendengar, membaca, menulis)
|
·
Fokus 4M
(mendengar, membaca, menulis dan menaakul)
|
|
Untuk KBSR,
pengajaran dan pembelajaran mereka lebih menekankan kepada penguasaan Kemahiran
Bahasa. Iaitu Kemahiran Mendengar dan Bertutur serta Kemahiran Membaca dan
Menulis. Tetapi pelaksanaan KSSR pula menekankan kepada aspek dan skop yang
lebih luas iaitu Kemahiran Bahasa (mendengar, bertutur, membaca dan menulis),
Aspek Seni Bahasa dan Aspek Tatabahasa. Aspek Seni Bahasa merujuk kepada
keupayaan murid mengungkap dan mengapresiasikan keindahan bahasa, memahami dan
menghargai bahasa melalui pembelajaran yang menyeronokkan menerusi kepelbagaian
aktiviti secara didik hibur.
Murid-murid juga
dapat menggunakan kreativiti mereka dalam melahirkan idea melalui penulisan dan
lisan. Seni bahasa memberi penekanan kepada keindahan bahasa yang dipelajari
oleh murid melalui teknik penyampaian yang menarik dan menyeronokkan seperti
bernyanyi, bercerita, berlakon dan berpuisi. Pembentukan ayat yang mengandungi
simile, peribahasa, bahasa kiasan dan personafikasi yang terdapat dalam puisi
dan penulisan kreatif juga menampakkan keindahan dan seni dalam bahasa Melayu.
Keindahan bahasa yang digunakan semasa aktiviti seni bahasa ini dapat membantu
murid memantapkan lagi kemahiran berbahasa mereka. Ia juga mampu mendorong
meningkatkan kreativiti guru dan murid melalui pendekatan P&P mereka
seperti didik hibur dan elemen nilai tambah merentas kurikulum.
Guru dibekalkan
dengan buku panduan kreativiti untuk membantu pelaksanaan P&P. Aspek
Tatabahasa dalam KSSR pula merujuk kepada keupayaan murid menguasai perkara
asas dalam pembentukan kata dan ayat serta menggunakan tatabahasa mengikut cara
dan sistem yang betul semasa membina ayat. Selain itu, aspek sebutan, intonasi
dan semantic serta penggunaan peribahasa dan perbendaharaan kata yang betul
juga diberi penekanan. Pengajaran dan pembelajaran tatabahasa diberi penekanan
melalui penggabungjalinan kemahiran bahasa dalam pengajaran dan pembelajaran.
KBSR adalah
reka bentuk kurikulum berasaskan tiga bidang iaitu Komunikasi; Manusia dan Alam
Kelilingnya dan Perkembangan Diri Individu. Kaedah ini menggunakan Elemen
Kemahiran Berfikir Secara Kritis dan Kreatif dengan fokus kepada 3M (Membaca,
Menulis dan Mengira). KSSR adalah reka bentuk kurikulum berasaskan 6 tunjang
iaitu Komunikasi; Kerohanian, Sikap dan Nilai; Kemanusiaan, Perkembangan
Fizikal dan Estetika; Sains dan Teknologi serta Keterampilan Diri.
KSSR menggunakan Elemen Kreativiti dan Inovasi, Keusahawanan dan Teknologi Maklumat dan Komunikasi (TMK) secara eksplisit dengan memfokuskan kepada 4M (Membaca, Menulis, Mengira dan Menaakul).
KSSR menggunakan Elemen Kreativiti dan Inovasi, Keusahawanan dan Teknologi Maklumat dan Komunikasi (TMK) secara eksplisit dengan memfokuskan kepada 4M (Membaca, Menulis, Mengira dan Menaakul).
Strategi untuk murid menguasai Bahasa
Inggeris dalam KBSR ialah dasar PPSMI sementara dalam KSSR pula
strateginya ialah dasar MBMMBI. Penilaian dalam KBSR menggunakan kaedah
konvensional ujian dan peperiksaan sementara dalam KSSR pula menggunakan Standard
Prestasi (yang dikeluarkan oleh Lembaga Peperiksaan) sebagai panduan wajib guru
untuk melaksanakan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS). Ujian dan peperiksaan
sudah tidak lagi wajib dilaksanakan. Pencapaian atau perkembangan murid
akan dilabelkan dengan band.
Tidak ada lagi nombor (kedudukan) dalam peperiksaan sebaliknya mereka dilabel
dengan band dari 1 hingga 6. Band 6 adalah aras tertinggi sementara band
1 pula adalah sebaliknya. Dasar MBMMBI telah merubah struktur mata pelajaran
Bahasa Malaysia dan Bahasa Inggeris dari segi komponen, peruntukan bilangan
masa p&p, pendekatan serta mewajibkan kedua-dua mata pelajaran tersebut
diajar oleh guru opsyen.
PENTAKSIRAN DI DALAM KSSR
Pentaksiran Sekolah ialah proses mengumpul maklumat yang autentik
dan boleh diharap oleh guru secara formatif dan sumatif. Pentaksiran secara
formatif adalah bertujuan untuk memperbaiki pembelajaran (assessment for learning) manakala pentaksiran secara sumatif adalah
untuk menilai tentang sejauh mana murid telah menguasai apa yang dipelajari (assessment of learning). Dalam Kurikulum
Standard Sekolah Rendah (KSSR), pentaksiran formatif berasaskan sekolah
dijalankan secara berterusan untuk mengesan perkembangan dan pencapaian murid
dalam pembelajaran. Pentaksiran ini menggunakan pelbagai kaedah pentaksiran
pelbagai serta bersifat autaentik dan holistik. Proses Pentaksiran Sekolah
melibatkan aktiviti-aktiviti seperti mengumpul maklumat yang autentik dan
boleh diharap (dependable) tentang
prestasi murid secara berterusan (ongoing)
berdasarkan pernyataan
kriteria yang jelas dipanggil standard prestasi (performance standard) serta penggunaan pelbagai kaedah, alat,
teknik dan konteks. Guru membuat penilaian dan melaporkan secara verbal atau
bertulis tentang prestasi, potensi, pencapaian dan keperluan murid.
Pentaksiran yang berkesan membolehkan murid berusaha ke arah yang
sejajar dengan kriteria yang telah diketahui dan difahami lebih awal. Murid
dapat menganalisa pembelajaran dan mengetahui perkara yang perlu diperbaiki dan
belajar dengan kaedah tersendiri. Selain itu, murid dapat
mensÃntesis dan mengaplikasi pembelajaran selain daripada mengingati fakta.
Murid akan lebih bertanggungjawab dalam pembelajaran, dapat melalui proses
pembelajaran dengan berjaya serta berupaya bersaing di tahap yang lebih tinggi.
Pentaksiran formatif untuk pembelajaran merujuk kepada semua aktiviti dan
tugasan yang diberikan kepada murid untuk membolehkan guru menilai perkembangan
dan masalah pembelajaran murid. Oleh itu, maklumat yang diperoleh berupaya
memantau dan membantu proses pembelajaran. Maklumat tersebut diguna sebagai
maklum balas dalam mengubahsuai aktiviti
pengajaran dan pembelajaran bagi memenuhi keperluan semua murid. Keperluan
setiap murid berbeza antara satu sama lain.
Guru juga boleh mengetahui keperluan murid melalui pelbagai kaedah seperti
pencerapan, perbincangan dalam kelas atau kerja bertulis, sama ada kerja rumah
atau tugasan dalam kelas. Pentaksiran
kendiri dan rakan sebaya juga boleh digunakan dengan berkesan untuk menyokong pentaksiran
untuk pembelajaran. Pentaksiran untuk
pembelajaran boleh menjadi alat yang sangat berkesan untuk membantu semua murid
sekiranya maklumbalas disampaikan kepada murid dengan cara yang betul.
Maklumbalas tidak sepatutnya mengandungi
pernyataan perbandingan antara murid tentang kebolehan, kedudukan atau
persaingan. Maklumbalas perlu mengandungi elemen-elemen seperti kedudukan murid
dalam pembelajaran merujuk kepada standard prestasi yang ditetapkan, tahap
pembelajaran yang diharapkan dan maklumat untuk merapatkan jurang antara
kedudukan sedia ada dan tahap pembelajaran yang diharapkan.
Pentaksiran untuk pembelajaran memberi tumpuan terhadap analisis,
perkembangan pembelajaran murid dan maklum balas, bukan semata-mata merekod skor. Oleh itu, pelaporan
bertulis tidak perlu dibuat secara berkala sebaliknya, guru mestilah mampu
memberinya secara bertulis atau verbal apabila dikehendaki pada bila-bila masa
oleh mana-mana pihak berkepentingan seperti ibu bapa, guru besar atau nazir. Pentaksiran yang adil tidak perlu
dibimbangi kesahan dan kebolehpercayaannya kerana ia mempunyai keautentikan dan
keboleharapan yang tinggi bergantung kepada kualiti dan kejelasan kriteria
penskoran dan pemahaman kriteria tersebut.
Sesuatu instrumen yang secara umumnya digunakan dengan baik untuk
menyenaraikan dan memperluaskan kriteria penskoran sering dirujuk sebagai
rubrik. Rubrik memberikan
penerangan tentang ciri-ciri kerja murid dengan jelas.
Pentaksiran adalah sebahagian
daripada strategi pengajaran dan pembelajaran dan bukannya tugas tambahan.
Pengajaran, pembelajaran dan pentaksiran tidak boleh dipisahkan dan tidak boleh
dilihat atau diguna secara berasingan atau bersendirian. Tujuan utama
pentaksiran bukan hanya untuk membuat keputusan, tetapi memberi sokongan dan
mekanisma yang positif bagi membantu murid untuk membaiki atau meningkatkan
pembelajaran; bagi guru membaiki pengajaran dan secara keseluruhan, menyumbang
kepada keberkesanan program. Antara kaedah pengumpulan eviden pentaksiran sekolah
ialah melalui kaedah pencerapan. Pentaksiran melalui cerapan biasanya kurang berstruktur
(terancang) dan selalunya dilakukan untuk menilai interaksi murid antara satu
sama lain dalam tugasan untuk mendapatkan hasil penyelesaian yang umum.
Pencerapan perlu mempunyai tujuan dan dijalankan dengan menggunakan suatu
instrumen cerapan yang bersesuaian untuk mengurangkan penyimpanan rekod,
seperti senarai semak dan skala pengadaran (rating
scale) yang hanya memerlukan sedikit catatan dan masa untuk merekod.
Pentaksiran melalui ujian lebih berstruktur dan tegar. Ia membolehkan guru mengumpul eviden yang sama bagi semua
murid dengan cara dan masa yang sama. Pentaksiran ini mengemukakan eviden
tentang pembelajaran berpandukan kepada skor. Sekiranya digunakan dengan betul,
ujian dan peperiksaan adalah sebahagian daripada kurikulum yang penting kerana
ia memberikan eviden yang baik tentang apa yang telah dipelajari. Ujian boleh
dilaksanakan secara manual seperti kertas-pensil, papan tulis dan lisan atau
berbantukan komputer secara online
atau offline. Tugasan atau pentaksiran
prestasi kurang berstruktur (berbanding dengan ujian) dan melibatkan tugasan
yang menilai aspek pengetahuan, kemahiran dan sikap murid dalam pelbagai
situasi dan konteks yang sebenar. Pentaksiran prestasi meliputi komponen
praktikal sesuatu mata pelajaran dengan menentukan bagaimana murid
menggabungkan teori dalam amalan. Ia merupakan pentaksiran yang autentik kerana
murid mempunyai gaya yang tersendiri untuk belajar. Antara contoh
ialah projek, pameran, penyampaian visual dan lisan, debat, simulasi komputer
dan persembahan.
Pentaksiran kendiri memerlukan perhatian khusus daripada guru kerana
mungkin ramai murid memerlukan bantuan mempelajari bagaimana untuk menilai
kemahiran akademik dan prestasi dengan tepat. Murid perlu dimaklumkan tentang
kriteria tugas khusus untuk prestasi (pentaksiran rujukan kriteria). Murid juga
mungkin memerlukan bantuan dalam mempelajari bagaimana untuk menyimpan rekod
dan memgulas ringkasan kerja. Refleksi ke atas pembelajaran seseorang adalah
komponen yang amat penting dalam pembelajaran. Pentaksiran rakan sebaya,
menggunakan senarai semak atau rubrik, membantu murid sama ada yang ditaksir
atau yang mentaksir. Perkongsian
kriteria untuk pentaksiran memberi kuasa kepada murid untuk menilai prestasi
mereka sendiri dan juga rakan mereka. Kebolehan untuk bekerja bersama rakan
lain dalam satu kumpulan dengan berkesan adalah satu daripada hasil kritis.
Pentaksiran kerja berkumpulan memberi eviden daripada aspek kerjasama, bantu membantu, pengagihan kerja
dan sumbangan setiap individu melalui satu produk. Pentaksiran kerja
berkumpulan dinilai melalui proses selain daripada produk atau hasil kerja. Ia
melibatkan pentaksiran kemahiran sosial, pengurusan masa dan kedinamikan
kumpulan, selain daripada hasil kerja kumpulan. Modul pengaran dalam KSSR
mengandungi cadangan aktiviti pemulihan dan pengayaan kepada murid. Pemulihan
adalah sesuatu usaha untuk membaiki sesuatu kekurangan atau membetulkan sesuatu
yang tidak betul. Tujuan pemulihan adalah untuk membantu murid lemah mencapai
objektif pembelajaran yang belum dicapai dalam pelajaran lalu dan untuk
membantu murid dalam mengembangkan diri dan menunjukkan potensi mereka.
Dalam aktiviti pemulihan, guru boleh menjalankan program bacaan tambahan
dengan menggalakkan murid membuat bacaan meluas dengan pelbagai rujukan
daripada buku dan internet. Guru boleh memberi bahan bacaan yang sejajar dengan
perkembangan kognitif murid bertujuan untuk meningkatkan pengetahuan dan
kemahiran murid dalam kelas. Selain itu, guru boleh menggalakkan murid membuat
kerja projek yang dijalankan secara individu atau berkumpulan contohnya
aktiviti yang meminta murid untuk membuat sesuatu hasilan atau menyelesaikan
masalah mudah. Ia bertujuan untuk menggalakkan murid-murid untuk berfikir
menyelesaikan masalah. Pengayaan ialah proses di mana aktiviti-aktiviti
tambahan yang mempunyai aras kesukaran yang lebih tinggi daripada aras
aktiviti-aktiviti pembelajaran yang dijalankan dalam bilik darjah. Tujuannya ialah
untuk memperkembangkan kemahiran-kemahiran yang sedia ada pada murid di samping
membekalkan peluang tambahan untuk mengembangkan lagi daya kreatif, minat,
sifat ingin tahu, sikap berdikari dan bakat kepimpinan murid-murid dalam
pelbagai bidang. Aktiviti pengayaan menyediakan murid untuk memperkembangkan
potensi ke tahap maksima. Ia dijalankan secara tidak formal dan tidak
dimasukkan dalam jadual waktu tetap sekolah. Bimbingan guru adalah pada tahap
minima kerana aktiviti pengayaan bercorak belajar kendiri.
KEMAHIRAN BAHASA DALAM KSSR
|
Grafik 1: komponen Utama Kemahiran Bahasa
Bagi
KBSR, semua kemahiran bahasa adalah hampir sama dengan KSSR yang meliputi kemahiran mendengar, bertutur,
membaca, dan menulis. Kemahiran Bahasa ini merupakan teras kepada penguasaan
bahasa baku. Jika dilihat dari kemahiran yang pertama, Kemahiran Mendengar merujuk kepada keupayaan murid mendengar dengan
teliti, memahami perkara yang didengar dalam pelbagai situasi pengucapan, serta
dapat memberikan maklum balas. Seterusnya, merujuk kepada Kemahiran Bertutur iaitu keupayaan murid berbual untuk menjalin
hubungan dan menyampaikan maklumat, pendapat, perasaan, serta idea yang kritis
dab kreatif dengan sebutan dan intonasi yang betul secara sopan. Penekanan
diberikan kepada penggunaan pengucapan yang menggunakan tatabahasa yang sesuai.
Grafik 2: Perincian Kemahiran-Kemahiran Berbahasa
Kemahiran Membaca merupakan keupayaan murid membaca ayat
dengan lancar serta sebutan, intonasi, jeda yang betul. Penekanan perlu
diberikan kepada aspek pemahaman dan penaakulan pelbagai bahan secara kritis
dengan menggunakan pelbagai teknik membaca. Kemahiran Menulis merujuk kepada keupayaan murid menulis perkataan
dan ayat dan mengeluarkan idea melalui pelbagai jenis penulisan yang berkaitan
dengan ilmu pengetahuan dan pengalaman peribadi yang telah dilalui dengan menggunakan
ayat yang gramatis, tanda baca dan ejaan yang betul, serta tulisan yang jelas
dan cantik. Murid juga digalakkan menggunakan kreativiti mereka untuk
menghasilkan penulisan bahan berunsurkan pengetahuan dan penulisan imaginatif.
Bagi KSSR
pula, semua kemahirannya adalah sama dengan KBSR. Ia ada Kemahiran Mendengar,
Kemahiran Bertutur, Kemahiran Membaca dan Kemahiran Menaakul. Cuma, ia ada
penambahan satu lagi kemahiran yang lain iaitu Kemahiran Menaakul. Kemahiran Menaakul ialah kemahiran
berfikir yang membolehkan seseorang itu membuat keputusan berdasarkan akal dan
logik. Pelajar diberikan ruang serta galakan untuk mengasah kemahiran tersebut
supaya mereka dapat membezakan di antara yang positif dan negatif.
Perbezaan Kemahiran Membaca dan Menulis dalam KBSR & KSSR
Terdapat 8 kemahiran dalam
standard kandungan KSSR dan 4 dalam Hasil Pembelajaran.
•
Asas membaca tiada dalam Hasil Pembelajaran KBSR dan diberi
penekanan dalam standard kandungan kSSR.
•
Membaca pelbagai bahan sastera dan bukan sastera yang sesuai
bagi memupuk minat membaca (bacaan luas) dimasukkan dalam standard kandungan
KSSR tetapi tiada dalam tahun satu Hasil Pembelajaran KBSR.
• Kemahiran asas menulis
diperkenalkan dalam standard KSSR yang tiada dalam Hasil Pembelajaran KBSR.
• Menulis untuk menyampaikan
maklumat tentang sesuatu perkara dengan menggunakan bahasa yang santun tiada
dalam tahun satu KBSR.
• Mencatat maklumat yang betul
tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber tiada dalam tahun satu KBSR.
• Mengedit dan memurnikan hasil
penulisan tiada dalam tahun satu KBSR.
ASPEK SENI BAHASA DALAM KSSR
Aspek seni bahasa merujuk kepada
keupayaan murid mengungkap dan mengapresiasi keindahan bahasa, memahami dan
menghargai bahasa melalui pembelajaran yang menyeronokkan menerusi kepelbagaian
aktiviti secara didik hibur. Murid juga dapat menggunakan kreativiti mereka
dalam melahirkan idea melalui penulisan dan lisan. Seni bahasa memberi
penekanan kepada keindahan bahasa yang dipelajari oleh murid melalui teknik
penyampaian yang menarik dan menyeronokkan seperti bernyanyi, bercerita,
berlakon dan berpuisi. Pembentukan ayat yang menggunakan simile, peribahasa,
bahasa kiasan dan personafikasi yang terdapat dalam puisi dan penulisan kreatif
juga menampakkan keindahan dan seni dalam bahasa Melayu. Keindahan bahasa yang
digunakan semasa aktiviti seni bahasa ini dapat membantu murid memantapkan lagi
kemahiran berbahasa mereka.
KBSR tidak menekankan Aspek Seni Bahasa.
Tetapi, di dalam KSSR, Aspek Seni Bahasa sering ditekankan di sekolah-sekolah agar
pengajaran dan pembelajaran yang dilaksanakan dapat diseimbangkan dalam semua
kemahiran bahasa seperti mendengar, bertutur, membaca, menulis, secara efektif
melalui pelbagai kaedah pengajaran dan strategi. Ianya berbentuk serampang dua
mata iaitu pembelajaran kemahiran bahasa diutamakan dan pembelajaran yang
menyeronokkan melalui pelbagai teknik dan kaedah yang digunakan. Aktiviti yang
bercorak didik hibur ini dapat meningkatkan penghayatan nilai dan seni dalam
bahasa. Murid berkemampuan untuk melahirkan idea secara kreatif melalui bahasa
yang indah dan halus serta dapat menghargai dalam sesuatu nilai dalam sastera
atau seni.
Objektif pembelajaran bahasa Malaysia sekolah rendah yang telah
ditetapkan supaya murid dapat menguasai asas berbahasa khususnya murid tahap
satu (literasi), memperkaya kosa kata, meningkatkan pemahaman berbahasa dan
berkemampuan berkomunikasi secara berkesan dalam perhubungan kehidupan sosial.
Bagi memastikan objektif tersebut tercapai, Kementerian Pelajaran telah
merangka beberapa strategi pengajaran dan pembelajaran untuk dijadikan panduan
kepada para pendidik. Antaranya ialah;
i. Berpusatkan murid
i. Kepelbagaian teknik
pengajaran
ii. Kepelbagaian sumber bahan
iii. Penggunaan tatabahasa,
yangtepat
iv. Memperkayakan bahan
bacaan
Aspek Kemahiran bernilai
tambah (KBT) masih digunapakai dalam pengajran dan pembelajaran, namun dua
penekanan telah ditambah daripada sukatan lama. Berikut adalah aspek KBT yang
akan diaplikasikan;
i. Kemahiran berfikir
ii. Kemahiran teknologi
maklumat dan komunikasi (ICT)
iii. Kemahiran belajar cara
belajar
iv. Kajian masa depan
v. Kecerdasan pelbagai
vi. Pembelajaran
konstruktivisma
vii. Pembelajaran kontekstual
EMK-Elemen Merentas Kurikulum
i.Kreativiti
ii.Teknologi dan inovasi
iii. Keusahawanan
Sementara itu, konsep 5P
iaitu pengabungjalinan, penyerapan, pengayaan, pemulihan dan penilaian akan
turut digunakan dalam proses pengajaran dan pembelajaran dapat berjalan lancar
agar objektif pembelajaran bahasa Malaysia sekolah rendah tercapai.
Penggabungjalinan kemahiran
bertujuan untuk membolehkan murid mengaplikasi dua atau lebih kemahiran bahasa
dalam satu masa. Dengan ini murid dapat menguasai beberapa kemahiran serentak.
Contohnya;
i. Kemahiran mendengar dan
bertutur dengan kemahiran membaca,
ii. Kemahiran membaca dengan
kemahiran menulis,
iii. Kemahiran mendengar dan
bertutur dengan kemahiran menulis.
Objektif
Aspek Seni Bahasa di dalam KSSR
Objektif Aspek Seni Bahasa adalah untuk
memastikan murid mengetahui dan berkeupayaan untuk menyebut dan memahami seni
kata lagu melalui nyanyian dengan gerak laku secara didik hibur. Ini penting di
dalam proses pemahaman murid-murid dalam P&P yang dijalankan. Selain itu,
aspek seni bahasa ini mengujarkan ayat
menggunakan bahasa yang indah dengan sebutan yang jelas dan intonasi yang betul
serta menggunakan bahasa badan secara kreatif melalui penceritaan secara didik
hibur. Ia juga mengujarkan dialog dengan sebutan yang jelas dan intonasi yang
betul tentang sesuatu perkara menggunakan bahasa badan secara kreatif melalui
lakonan secara didik hibur; dan melafazkan pantun dua kerat menggunakan bahasa
yang indah dengan intonasi yang betul dan memahami maksud pantun secara didik
hibur.
Prinsip
Pengajaran Seni Bahasa
Di dalam
pengajaran dan pembelajaran aspek seni bahasa, ia begitu mementingkan kehalusan
dan keindahan bahasa. Pemilihan bahan pula mestilah sesuai dan menarik.
Penglibatan murid secara aktif dan menyeluruh. Guru bertindak sebagai penggerak
atau pembimbing yang sentiasa kreatif dan imaginatif.
Kreativiti
Empat kategori definesi
tentang kreativiti/kreatif oleh Hassan Langgulung, 1991 melalui bukunya
Kreativiti Dalam Pendidikan; Satu Kajian Psikologi Dan Falsafah, DBP Kuala
Lumpur.
·
Dikaitkan dengan potensi pencapaian kreativiti dilihat
sebagai satu set cirri individu.
·
Dirujukkan pula pada proses yang daripadanya diperoleh hasil
atau dengan perkataan lain, merujuk proses mental sesuatu atau proses
intelektual, tingkah laku ke arah kepada pencapaian kreatif.
·
Menyentuh kepada produk iaitu kreativiti dilihat terletak
pada proses akhirnya, bukan pada orangnya.
·
Tentang faktor persekitaran dan faktor budaya yang
berpengaruh terhadap kegiatan kreatif tersebut.
Kreativiti dikaitkan
dengan potensi pencapaian kreativiti dilihat sebagai ciri individu dalam proses
memperolehihasil atau dengan perkataan lain, merujuk proses mental sesuatu atau
proses intelektual, tingkah laku ke arah kepada pencapaian kreatif untuk
menghasilkan sesuatu yang dipengaruhi oleh faktor persekitaran dan faktor
budaya yang berpengaruh terhadap kegiatan kreatif tersebut.
ASPEK TATABAHASA DI DALAM KSSR
Di dalam KSSR, aspek Tatabahasa adalah
berdiri dengan sendiri. Apa yang dimaksudkan di sini adalah melalui KSSR, aspek
Tatabahasa akan diajar berasingan dengan empat kemahiran yang lain iaitu
kemahiran membaca,lisan,menulis dan aspek seni bahasa. Aspek tatabahasa merujuk
kepada keupayaan murid menguasai perkara asas dalam pembentukan kata dan ayat
serta menggunakan tatabahasa mengikut cara dan sistem yang betul semasa membina
ayat. Selain itu, aspek sebutan, intonasi dan semantik serta penggunaan
peribahasa dan perbendaharaan kata yang betul juga diberi penekanan. Pengajaran
dan pembelajaran tatabahasa diberi penekanan melalui penggabungjalinan
kemahiran bahasa dalam pengajaran dan pembelajaran.
Objektif
Aspek Tatabahasa
Objektif Aspek Tatabahasa adalah untuk memastikan murid mengetahui
dan berkeupayaan:
i. Memahami dan menggunakan kata nama am, nama khas, kata ganti
nama diri pertama dan kedua serta kata kerja dengan betul;
ii. Memahami dan menggunakan kata adjektif warna dan kata hubung
dengan betul;
iii.Memahami dan menggunakan kata tanya merujuk manusia dan benda
dengan betul;
iv. Menggunakan imbuhan awalan dan akhiran dengan betul; dan
v. Memahami dan membina ayat dasar dengan pola FN + FN , dan FN +
FK dengan betul.
Prinsip
Pengajaran Aspek Tatabahasa
i. Menitikberatkan makna dan aspek tatabahasa mengikut konteks
berdasarkan teks petikan yang digunakan.
ii. Memulakan proses pengajaran daripada yang mudah kepada lebih
kompleks.
iii. Tidak menggalakkan pelajar menghafalkan rumus atau hukum
bahasa.
iv. Diajar secara terancang dalam sesi pengajaran bahasa.
v. Perlu banyak latih tubi bagi mengekalkan ingatan dalam bentuk
lisan dan tulisan.
vi. Mengajar secara konkrit dengan menggunakan alat bantu mengajar
dan bahan rangsangan yang menarik dan berkesan.
vii. Menggunakan pengantaraan deria yang dibantu dengan
contoh-contoh dan bentuk simulasi secara berkesan.
viii. Mengenal pasti struktur isi dengan jelas. Guru perlu mahir
tentang selok-belok tatabahasa yang hendak disampaikan.
ix. Perancangan yang rapi mesti dibuat terlebih dahulu.
x. Tatabahasa diajar dan digunakan dalam konteks.
xi. Istilah dan fungsi tatabahasa boleh diperkenalkan untuk
pengetahuan dan kefahaman.
Kesimpulan
Setelah melihat objektif dan matlamat sukatan pelajaran KSSR secara
jelas, apakah kita dapat menghuraikan, apakah terdapat kaitan antara Kurikukum
Standard Sekolah Rendah (KSSR) dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan?
Dengan merujuk kepada definisi Kurikukum Standard Sekolah Rendah (KSSR)
dan matlamat serta ciri-ciri KSSR itu sendiri, saya dapati KSSR akan mampu
mencapai matlamat Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Falsafah Pendidikan
Kebangsaan menyatakan bahawa pendidikan itu suatu proses yang berterusan. Sebagai
saluran pendidikan pada peringkat awal, KSSR sememangnya memikul tugas yang
amat berat. Ini kerana pada peringkat permulaannya segalanya adalah baru bermula.
KSSR akan memastikan pendidikan yang diberikan kepada pelajar memuaskan dan
menepati ciri-ciri yang diinginkan. Pendidikan awal adalah penting kerana ia
membentuk asas sahsiah yang akan terus berkembang hingga ke akhir hayat nanti.
Oleh itu, KSSR menekankan kemahiran asas 4M iaitu membaca, menulis dan mengira
dan menaakul. Dengan kemahiran-kemahiran asas yang teguh dan mampan, segala
proses pendidikan yang akan ditempuhi oleh pelajar menjadi mudah (Abdullah
Hassan, 1996).
KSSR menitik beratkan soal nilai-nilai murni dan semangat patriotisme
dalam proses pengajaran dan pembelajarannya disamping EMK,TMK,KMD dan
sebagainya. Dengan ini, Falsafah Pendidikan Kebangsaan yang menginginkan insan
yang harmoni dan seimbang dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani akan
tercapai. Dalam proses pengajaran dan pembelajaran, KSSR bukan sahaja
menekankan soal penyampaian ilmu pengetahuan bahkan setiap guru dikehendaki
menyelitkan penerapan nilai-nilai murni kepada pelajar semasa proses pengajaran
dan pembelajaran di dalam bilik darjah. Selain itu, dalam seminggu hari
persekolahan akan terdapat dua masa untuk mata pelajaran Pendidikan Jasmani dan
Kesihatan. Ini melambangkan KSSR amat menitikberatkan soal kesihatan para
pelajar supaya pelajar tidak hanya memerah otak dalam sesi pembelajaran mata pelajaran
lain tetapi mereka juga boleh berekreasi dan menenangkan fikiran dengan
bersenam dan bersukan.
Seterusnya, unsur Falsafah Pendidikan Kebangsaan ingin melahirkan rakyat
yang memberi sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran masyarakat dan negara.
Sehubungan dengan itu, KSSR menekankan kemahiran berfikir dalam sistem
pendidikan pada peringkat awal. Melalui ciri ini pelajar bebas meluahkan
pendapat dan mencipta sesuatu yang baru dengan lebih kreatif lagi. Secara tidak
langsung hasil kreativiti pelajar akan terus digilap dan dihargai. Oleh itu,
maka lahirlah generasi yang mampu memberi sumbangan dalam pelbagai bidang.
Kenalpasti dan
bincangkan lima amalan terbaik yang ditunjukkan oleh guru di sekolah tersebut
semasa mereka menjalankan tugas mereka.
Refleksi
No comments:
Post a Comment