RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN
BAHASA
MELAYU
Hari : Isnin
Masa : 11.15 – 12.15 (60 minit)
Kelas : 1 Sejahtera
Bilangan Murid : 25 Orang
Mata Pelajaran : Bahasa
Melayu
TEMA
|
ALAM SEKITAR DAN TEKNOLOGI HIJAU
|
||
TAJUK
|
Rama-ramaku
|
||
|
|
|
|
FOKUS UTAMA
|
STANDARD KANDUNGAN
|
4.1. Menyebut dan memahami unsur
seni dalam lagu
melalui nyanyian secara didik hibur.
|
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
4.1.2 Menyebut dengan jelas dan memahami seni
kata lagu melalui nyanyian dan gerak
laku
secara didik hibur.
|
||
FOKUS SAMPINGAN
|
STANDARD KANDUNGAN
|
1.5 Bercerita dan menceritakan sesuatu perkara
semula dengan tepat menggunakan sebutan
yang jelas dan intonasi yang betul.
|
|
STANDARD PEMBELAJARAN
|
1.5.2. Menceritakan sesuatu perkara
yang didengar
dengan betul menggunakan ayat tunggal.
|
||
|
|
|
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir pengajaran dan
pembelajaran murid dapat;
i. Menyebut dan
dan memahami keseluruhan seni kata lagu
dan gerak laku dengan jelas .
ii. Menceritakan cerita yang
terdapat dalam lagu dengan ayat
tunggal yang betul.
|
||
PENGISIAN KURIKULUM
|
i. Ilmu : Sains & Muzik
ii. KBT : Kecerdasan Pelbagai - Verbal
linguistik, Kinestetik
Visual ruang
Kemahiran Berfikir ; Menjana
idea
iii. Nilai Murni : Keberanian, yakin diri dan
bekerjasama.
|
||
SISTEM BAHASA
|
Kosa kata : Kelongsong dan kepompong
|
||
BBM
|
Petikan dalam bentuk paparan slaid
|
||
LANGKAH
|
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI
|
CATATAN
|
Set
Induksi
(5
minit)
|
1.Apakah aksi yang guru
lakukan? (Rama-rama)
- Sebutkan warna yang
biasa terdapat pada
seekor rama-rama?
(merah, kuning, hijau, biru)
|
-Guru membuat simulasi pergerakan
rama-rama daripada kepompong dan beberapa pelajar diminta meniru pergerakan guru.
-bersoal jawab dengan murid
|
Kecedasan Pelbagai; Kinestetik dan Visual ruang
|
Langkah 1
(30 minit)
|
-Rama-rama cantik.
-Rama-rama berasal daripada ulat.
-Rama-rama hisap madu.
-Rama-rama terbang merata-rata.
-Rama-rama hidup tidak lama.
Kelongsong – Tempat kepompong
berehat.
Kepompong – gulungan daun yang
terdapat di dalamnya anak serangga/ulat
|
-Guru menayangkan seni kata lagu
‘Rama-rama’.
-Murid diminta membaca seni kata
lagu tersebut dengan sebutan yang jelas.
-Guru meminta murid membuat gaya dan
aksi berdasarkan ayat tunggal yang dibaca.
-Guru menjelaskan makna kelongsong
dan kepompong
|
ICT
Nilai: Keberanian, Yakin Diri
Kemahiran Berfikir;
Menjana idea
Kecedasan Pelbagai; Kinestetik dan Visual ruang
Penerapan kosa kata
|
Langkah 2
(20 minit)
|
-Ulat menjadi kepompong
-Kepompong tinggal dalam kelongsong
-Apabila kepompong matang,
kelongsong akan pecah menjadi rama-rama yang cantik.
|
Guru meminta kumpulan murid
bercerita menggunakan teknik bercerita tentang kisah hidup seekor rama-rama
dengan aksi dan gaya yang sesuai.(Kumpulan telah ditentukan oleh guru)
.
|
Ilmu : Sains
Kecedasan Pelbagai; Verbal Linguistik Kinestetik dan Visual ruang
|
Penutup
(5 minit)
|
Lagu ‘Gelang Si Paku Gelang’
|
Guru bersoal jawab gengan murid
tentang pelajaran hari ini
Murid-murid dan guru menyanyikan lagu `Gelang Si Paku
Gelang’
|
ICT
|
Refleksi:
Rancangan Pelajaran
Harian`
Bahasa Melayu Tahun 4
Tarikh : 2 Januari 2012
Masa : 0830 – 0930 pagi
Mata pelajaran : Bahasa Melayu
Tahun : Tahun 4
Bilangan Murid : 31 orang
Tema :
Rakyat Cergas Negara Maju
Tajuk : Bintang Badminton
Hasil Pembelajaran:
Fokus utama
8. 2 Membina dan menulis ayat tunggal dan ayat majmuk dalam sesuatu
penulisan teks tentang sesuatu tajuk
Aras
1
i.Membina ayat tunggal dan
ayat majmuk berdasarkan tajuk.
Fokus sampingan
1.5 Memberikan penjelasan tentang sesuatu
perkara yang tersurat dan tersirat.
Aras
1
i.
Menyatakan
fakta yang terdapat dalam bahan.
5.2 Membaca kuat teks prosa dan puisi dengan
sebutan dan intonasi yang betul dan lancar serta memahami perkara yang dibaca.
Aras 3
i.
Menjawab
soalan pemahaman berdasarkan teks yang dibaca.
Objektif pembelajaran:
Pada akhir pelajaran, murid-murid dapat:
1. Membina sekurang-kurangnya 6 ayat
tunggal berdasarkan tajuk
“Bintang Badminton” .
2. Menyatakan sekurang-kurangnya 5 fakta yang terdapat dalam
petikan “Bintang Badminton”.
3. Menjawab sekurang-kurangnya 5 soalan pemahaman
berdasarkan teks “Bintang Badminton” yang dibaca.
Sistem bahasa:
Tatabahasa : antonim (lelaki x perempuan, muda x tua,
dalam x luar,
ramai x sedikit, selepas x sebelum)
Kosa
kata : menundukkan, merangkul, arena
Pengisian kurikulum
Ilmu : Pendidikan Jasmani
Nilai : Kerajinan, patriotisme, semangat
kesukanan.
Kemahiran bernilai tambah (KBT):
Kemahiran berfikir : Menjana idea
Kemahiran
belajar cara belajar : Mencatat isi
penting
Kecerdasan
pelbagai :
verbal-linguistik,
interpersonal, intrapersonal
Pengetahuan sedia ada : Murid-murid pernah bermain badminton dengan
rakan.
Bahan bantu mengajar : Raket badminton dan bola tangkis, petikan “Bintang
Badminton”, kertas sebak dan pen “Marker”,
lembaran kerja.
Langkah/ masa
|
Isi pelajaran
|
Aktiviti P&P
|
Catatan
|
||||
Set
induksi
(5
minit)
|
Contoh soalan:
·
Sukan
apakah yang dimainkan oleh guru?
·
Apakah
nama benda ini?
·
Siapa
gemar bermain permainan ini?
·
Siapakah
pemain handal dalam permainan ini?
|
1. Guru menunjukkan gaya seorang pemain badminton.
2. Murid diminta meneka aksi yang dilakonkan oleh guru.
3. Murid ditunjukkan bola tangkis dan raket.
4. Murid menjawab soalan tentang badminton berdasarkan
pengalaman sedia ada
5. Guru mengaitkan
soal jawab tadi dengan tajuk P&P hari ini
|
Bahan bantu mengajar:
Raket dan bola tangkis.
Kemahiran berfikir:
menjana idea.
|
||||
Langkah 1
(8 minit)
|
Menyatakan fakta dalam petikan.
Peta Minda:
(Rujuk rampiran 1)
|
1. Murid diminta membaca petikan yang bertajuk “Bintang Badminton”
dan diminta mencari isi penting setiap
peranggan dan mencatat dalam peta minda yang didearkan oleh guru.
2. Perbincangan dibuat bersama oleh guru dan murid untuk
menyemak jawapan.
|
Bahan bantu mengajar:
Petikan “Bintang Badminton”
Peta minda
Nilai:
Patriotisme
Kecerdasan pelbagai:
Verbal-linguistik
Nilai:
Patriotisme
|
||||
Langkah 2
( 10 minit)
|
Menjawab soalan pemahaman
Kosa kata:
1. Menundukkan:
Menewaskan
2. Merangkul
Mencapai
3. Arena
Medan; gelanggan
|
1. Guru dan murid-murid berbincang tentang kosa kata yang
terdapat dalam petikan.
2. Murid-murid diberi lembaran kerja pemahaman.
3. Guru membincangkan jawapan bersama-sama dengan murid.
|
Bahan bantu mengajar:
Petikan dan lembaran kerja
pemahaman.
Kecerdasan pelbagai:
interpersonal
|
||||
Langkah 3
(9 minit)
|
Tatabahasa
Antonim
·
lelaki
x perempuan
·
muda
x tua
·
dalam
x luar
·
ramai
x sedikit
·
selepas
x sebelum
Pengayaan:
Menukar perkataan yang digariskan
dalam petikan dengan antonim yang betul.
(Rujuk Lampiran 2)
Pemulihan:
Memilih antonim yang tepat bagi
perkataan yang digarisi dalam ayat. (Rujuk
lampiran 3)
|
1. Guru menerangkan dan memberikan contoh-contoh antonim
kepada murid-murid.
2. Murid-murid menjawab soalan mengikut kumpulan pengayaan
dan kumpulan pemulihan.
3. Guru membincangkan jawapan bersama-sama dengan murid.
|
Bahan bantu mengajar:
lembaran kerja
Nilai:
Kerajinan
|
||||
Langkah 4
( 25 minit)
|
|
1. Murid-murid membentuk kumpulan berlima dan diberikan
kertas sebak dan pen “marker”.
2. Murid menulis ayat tunggal yang berkaitan dengan Datuk
Lee Chong Wei pada kertas sebak tersebut.
3. Murid membentangkan jawapan mereka dihadapan kelas.
|
Bahan bantu mengajar:
Kertas Mahjong dan pen “marker”, petikan “Bintang Badminton”.
Kemahiran belajar cara belajar : Mencatat isi penting petikan
Kecerdasan pelbagai:
Intrapersonal
Nilai:
bekerjasama
|
||||
Penutup
(3 minit)
|
Rumusan kognitif:
·
Menulis
ayat tunggal tentang ikon sukan badminton
Rumusan
Sosial:
·
Bersenam
dan bersukan baik untuk kesihatan kita
|
1. Murid-murid diminta merumus tentang kemahiran bahasa
yang dipelajari
2. Guru meminta
murid menyenaraikan kebaikan bersukan
|
Nilai:
Semangat patriotisme
|
No comments:
Post a Comment