Bahagian
I:
Cadang
dan huraikan 4 cara guru berperanan dalam merealisasikan hasrat melahirkan
murid yang “berkembang secara menyeluruh dan bersepadu untuk melahirkan insan
yang seimbang dan harmonis”
Sewajarnya guru
memainkan peranan penting dalam merealisasikan matlamat Falsafah Pendidikan
Kebangsaan dan misi membangunkan sistem pendidikan bertaraf dunia serta menjadi
pusat kecemerlangan pendidikan di serantau. Sehubungan dengan itu, usaha guru
dalam merealisasikan Falsafah Pendidikan Kebangsaan adalah ditumpukan kepada
penekanan-penekanan yang diambil oleh guru iaitu peranan-peranan yang harus
dimainkan di dalam usaha untuk melahirkan murid yang “berkembang secara menyeluruh dan bersepadu untuk melahirkan insan yang
seimbang dan harmonis”.
Peranan utama guru
ialah sebagai seorang pendidik. Dalam merealisasikan matlamat pendidikan
kebangsaan, seorang guru bertanggungjawab untuk mendidik murid-murid iaitu
dengan memberi ilmu, memberi pendedahan dan pengalaman serta mendidik
murid-muridnya berakhlak mulia. Guru berperanan untuk mengajar, menyampai
maklumat, berbincang, mengendalikan bengkel dan sebagainya. Hal ini kerana guru
merupakan insan yang dipertanggungjawabkan untuk mendidik murid-murid dengan
segala ilmu pengetahuan supaya mereka dapat mengembangkan segala aspek yang ada
dalam diri mereka iaitu dari segi jasmani, emosi, rohani, intelek dan sosial.
Guru juga perlu mendedahkan murid-muridnya dengan pengalaman-pengalaman
tertentu. Antaranya pengalaman mengembara, ikhtiar hidup di hutan, dan menyertai
pertandingan. Hal ini adalah berkaitan dengan kegiatan kokurikulum di sekolah.
Seterusnya, guru juga berperanan dalam mendidik murid-muridnya berakhlak mulia
supaya mereka menjadi insan yang mulia. Dalam hal ini, pendidikan moral dan
agama adalah penting. Guru hendaklah mendidik pelajarnya cara berhubung,
berkomunikasi, adab makan, adab berpakaian, adab bergaul dan sebagainya supaya
mereka menjadi insan yang berilmu dan bersahsiah selaras dengan Falsafah
Pendidikan Kebangsaan.
Berikutnya
ialah, guru berperanan sebagai jurulatih yang mencungkil bakat dan potensi
murid. setiap murid di sekolah mempunyai keistimewaan tersendiri. Guru
merupakan insan yang terbaik dalam mengenalpasti dan mengembangkan bakat dan
potensi murid-muridnya. Hal ini kerana, sesetengah murid yang berbakat tidak
dapat menonjolkan bakatnya kerana tidak mempunyai peluang dan tidak mengetahui
cara yang betul untuk mengembangkan bakat mereka. Sekiranya guru di sekolah
peka terhadap bakat dan potensi yang ada dalam kalangan murid, bakat mereka
boleh diketengahkan dan dilatih ke tahap yang terbaik supaya dapat memberi
sumbangan kepada pihak sekolah dan ke peringkat yang lebih tinggi. Sebagai
contoh, sekiranya seseorang murid itu mempunyai potensi dalam acara sukan, guru
boleh melatih, membimbing dan memberi tunjuk ajar kepada murid tersebut supaya
bakatnya dapat diasah dan menjadi atlet yang terbaik. Secara tidak langsung,
faktor jasmani murid tersebut dapat diperkembangkan dan mencapai salah satu
matlamat Falsafah Pendidikan Kebangsaan.
Selain itu, guru juga
harus memainkan peranan melengkapkan diri dengan pengetahuan am dan pengetahuan
dalammata pelajaran, serta pengetahuan ikhtisas keguruan. Untuk menyampaikan
pelajaran dengan yakin dan menyebarkan ilmuyang lengkap, guru harus memperoleh
ilmu pengetahuan yang luas sertamendalam tidak kira dalam mata pelajaran yang
diajar maupun pengetahuan am.Objektif ini hanya boleh dicapai apabila guru
sentiasa membaca buku ilmiah serta peka terhadap peristiwa-peristiwa yang
berlaku di sekeliling melaluisuratkhabar, radio, televisyen dan internet. Selain
pengetahuan am dan pengetahuan dalam mata pelajaran, seorangguru juga perlu
melengkapkan diri dengan pengetahuan ikhtisas keguruan.Ikhtisas ialah suatu
pekerjaan yang biasanya memerlukan latihan dan pendidikanyang mendalam.
Mengajar pula ialah sesuatu pekerjaan yang melibatkan intelekdan tindakan yang
cekap. Guru perlu sentiasa belajar, berfikir, merancang danmenilai
murid-muridnya. Di samping itu, beliau mesti mempunyai pengetahuanyang luas,
kemahiran dan kaedah penyampaian yang cekap serta mempunyai sahsiah yang elok
dan bersikap dedikasi dalam pekerjaan mengajar. Pelbagai jenis ilmu pengetahuan
seperti ilmu psikologi kanak-kanak, ilmukaedah mengajar, ilmu kurikulum, dan
sebagainya dapat diperolehi dalam meningkatkan pengetahuan ikhtisas keguruan.
Selain membaca buku ilmiah,pengetahuan ini dapat diperolehi dengan menyertai
seminar pendidikan dan menghadiri Kursus Dalam Perkhidmatan. Pengetahuan ini
dapat meningkatkan prestasi guru dalam aktiviti pengajaran dan seterusnya
menghasilkan pengajarandan pembelajaran yang berkesan dalam memenuhi hasrat FPG
dan FPK.
Guru juga harus
memainkan peranan di dalam menyemai dan memupuk nilai-nilai murni dan etika
keguruan kepada diri dan pelajar selaras dengan tuntutan FPK.
Konsep nilai dalam konteks pendidikan
adalah berkait dengan moral, prinsip atau kelakuan orang, khasnya
pelajar-pelajar di sekolah. Salah satu cara untuk membentuk nilai moral yang
baik, wajar dan diingini ialah melalui contohteladan.Guru perlu memainkan
peranan sebagai ibu bapa kepada murid-muridnyadalam membentuk sahsiah dan
kelakuan mereka sesuai dengan nilai dan normamasyarakat. Tingkah laku guru
adalah contoh teladan kepada murid-murid. Olehitu, guru haruslah mempunyai
sifat-sifat yang terpuji yang boleh menjadi teladankepada murid-murid untuk
dicontohi. Sebagai contoh, guru haruslah sentiasaberpakaian kemas, berkelakuan
baik, bersopan santun, berbudi bahasa,sentiasa menepati masa, rajin dan
mempunyai sikap positif terhadap tugas-tugasnya. Sehubungan dengan ini, guru
haruslah berusaha menyemai danmemupuk nilai-nilai murni dan etika keguruan
kepada diri sendiri terlebih dahulu.
Kesimpulannya,
guru merupakan insan terpenting dalam merealisasikan Falsafah Pendidikan
Kebangsaan. Hal ini kerana guru berperanan sebagai seorang pendidik,
pembimbing, jurilatih, kaunselor, role model, penyemai dan pemupuk nilai murni,
serta melengkapkan diri dengan pengetahuan
am dan pengetahuan dalam mata pelajaran, serta pengetahuan ikhtisas keguruan.
Kelebihan-kelebihan ini harus dicurahkan kepada murid-murid dan masyarakat.
Oleh yang demikian, guru perlu mempunyai kemahiran professional seperti
kemahiran belajar, berfikir, merancang, menyediakan bahan pengajaran dan
pembelajaran, mengajar, mengurus, menilai, berkomunikasi, menangani masalah dan
berusaha ke arah perkembangan kendiri. Hal ini supaya mereka dapat mendidik dan
melahirkan anak bangsa yang berkualiti, berpengetahuan, bersahsiah dan seimbang
dari segi jasmani, emosi, rohani, intelek dan sosial.
No comments:
Post a Comment