Tahun : 4
BESTARI
Bil. Murid : 30
orang.
Tema : Lestari Alam.
Tajuk : Pencemaran Air
Tarikh : 12 Mei 2010
Masa : 60minit.
Objektif : Pada akhir pelajaran ,murid dapat,
i.
Memberi
dua pendapat tentang tajuk pencemaran air.
ii.
Mendeklamasikan sajak ‘Bumi Tercemar’ dengan menggunakan intonasi dan gaya yang sesuai.
iii.
Menyenaraikan 5
kata adjektif yang terdapat di dalam puisi .
Fokus Utama : 4.2 Mengemukakan komen yang sesuai berdasarkan pemerhatian,
pengalaman dan maklumat yang disampaikan oleh
pihak lain.
Aras 1(i)
Memberikan komen yang membina tentang sesuatu perkara.
Fokus Sampingan : 5.2 Membaca kuat teks prosa dan puisi dengan
sebutan
dan intonasi yang betul dan lancar serta memahami perkara
yang
dibaca.
Aras
1 (i) Membaca lancar bahan sastera dan bukan sastera
dengan sebutan dan intonasi yang betul.
Kemahiran
Bahasa : Membaca,
menulis, mendengar dan bertutur
Sistem
bahasa : kata adjektif
Ilmu : Kesusateraan, Moral, Sivik dan
Kewarganegaraan.
Nilai : Bertanggungjawab dan bersyukur.
Kemahiran Bernilai Tambah (KBT)
Kemahiran berfikir : Membuat kaitan dan perhubungan,
menjana idea dan membuat kesimpulan, menimbang dan membuat keputusan, mengenal
pasti fakta, mentafsir dan meramal
Kemahiran
belajar : Mengumpul dan mencatat maklumat,membaca
laju,mendengar dengan berkesan
Kecerdasan
pelbagai: Verbal linguistik,muzik,
kinestetik, visual
ABM/ BBM : Komputer riba, projector, LCD, slaid gambar, video, lagu,
Pengetahuan Perlu ada : Murid
pernah melihat pencemaran alam sekitar seperti jerebu.
Isi pelajaran
|
Aktiviti P&P
|
Catatan
|
Tayangan Iklan
Pencemaran Alam Sekitar.
Soalan:
1) Pernahkah kamu menonton
iklan ini?
2) Adakah iklan ini telah
memberi pengajaran kepada kamu semua?
|
Set induksi ( 5 minit )
|
Teori
Kecerdasan Pelbagai (TKP)
TKP: Naturalis, visual
BBM: Komputer riba, LCD.
BCB: Mendengar dengan berkesan.
Teknik: Penyoalan
|
1.Video
pencemaran air.
2. Memberi pendapat tayangan animasi pencemaran.
2. Sebab
pencemaran air
3. Kesan
pencemaran air
4. Borang pengurusan grafik
|
Langkah 1 ( 20 minit )
|
Teori
:Theory of Constraints
( Sebab Dan Akibat)
BCB: Mendengar dengan berkesan, mencatatkan maklumat.
Kaedah:Berkumpulan
KB: Mengenal pasti fakta.
TKP: Verbal linguistik,
naturalis, visual
KB: Membuat keputusan,
menjana idea.
Pendekatan:Pemahaman, perbincangan
BBM: Komputer riba,LCD,
borang pengurusan grafik
|
Sajak ‘ Bumi Tercemar’.
Soalan;
1.
Bolehkah
kamu hidup jika alam ini tiada?
2.
Mengapa
kamu berkata demikian?
3.
Di
manakah kamu akan tinggal jika alam ini musnah?
4.
Mengapa
hutan tidak boleh ditebang sesuka hati?
5.
Apa
akan berlaku sekiranya tiada pokok hijau di atas muka bumi ini.
Maksud
sajak – Peta minda
|
Langkah 2 ( 15 minit )
|
BBB: Slaid Petikan sajak,
borang penilaian.
BCB:Mengumpul
dan mencatat maklumat dan mendengar dengan berkesan.
KB: Membuat keputusan.
KB: Membuat kaitan dan
perhubungan.
TKP: Verbal linguistik,
muzik
Kaedah: Berkumpulan
|
Kata Adjektif.
1)
Segar
2)
Hijau
3)
Luas
4)
Insaf
5)
Kotor
|
Langkah 3 ( 20 minit )
|
Kaedah: Individu
BBM: slaid power point
KB: Membuat kaitan dan
perhubungan, menjana idea,mentafsir dan meramal.
TKP:
Verbal linguistik,
TMK: Power
point
|
Penutup
Kognitif:
Rumusan
isi pelajaran
Nilai : Bertanggungjawab , bersyukur, cintakan alam
sekitar.
Sosial:
Nyanyian lagu ‘Hijau’
|
Penutup (3 minit)
|
KB: Membuat kesimpulan.
TKP: Verbal linguistik,
Kinestetik
Teknik: Nyayian.
Nilai:Bertanggungjawab
|
No comments:
Post a Comment