Teori Konseptual Kata Kunci
Sebuah
lagi teori ialah Teori Konseptual Kata Kunci yang diperkenalkan oleh Mohamad
Mokhtar Hassan. Falsafah teori ini ialah
seseorang pengarang itu dapat dikatakan mempunyai konsepsinya yang tersendiri
terhadap sesuatu isu, hal, perkara atau objek dan sebaianya. Hal yang sama
juga bagi individu yang lain. Konsepsi seseorang pengarang itu bukan sahaja
dipengaruhi oleh latar belakang
pendidikan, pekerjaan, mayarakat, kepercayaan, ideologi, pertubuhan yang diperjuangkan
oleh pengarang itu dan sebagainya tetapi juga berkemungkinan berubah dengan
berlakunya peredaraan umur, masa dan zaman. Konsepsi dalam bahasa Inggeris
”conception’ bermaksud ”notion” atau ”idea” (Kamus Inggeris- Melayu
Dewan, 1992: 284). Dalam melihat konsepsi seseorang pengarang itu, dapat diteliti
daripada kata-kata yang digunakan dalam karya. Kata-kata yang ditemui dalam karya atau beberapa karya pengarang itu
dinamakan sebagai kata kunci.
Teori ini mengandungi tiga prinsip,1 iaitu:
i. Kepengaruhan
ii. Pemilihan kata
iii. Kesan
Prinsip
pertama, iaitu kepengaruhan dihubungkan
dengan pengarang atau pengkarya. Berbagai-bagai faktor yang mempengaruhi
konsepsi seseorang pengarang atau pengkarya terhadap sesuatu isu, hal, perkara,
objek atau sebagainya. Antaranya faktor
latar belakang pengarang seperti pendidikan, pekerjaan, keluarga, masyarakat,
budaya, kepercayaan, ideologi, politik, pertubuhan yang diperjuangkan dan
sebagainya. Faktor umur, masa dan peredaran zaman juga sedikit sebanyak memainkan
peranan dalam menentukan konsepsi seseorang pengarang itu. Faktor-faktor ini
turut menen-tukan penerusan atau
perubahan konsepsi seseorang pengarang atau pengkarya itu. Justeru itu
dalam memahami konsepsi seseorang pengarang itu dengan mendalam, seseorang
peneliti atau pengkaji yang ingin menerapkan teori ini harus mengenali latar
belakang pengarang dan lain-lain faktor yang berkaitan yang mempengaruhi diri
pengarang. Sebagai misalannya untuk mengenali konsep kemiskinan Usman Awang
yang dikemukakan dalam karya-karya cerpennya, seorang peneliti harus mengenali
latar belakang dan latar belakang keluarganya. Begitu juga untuk mengenali
konsep perjuangan Keris Mas yang dikemukakan dalam cerpennya, seorang pengkaji
harus mengenali latar belakang Keris Mas dan penglibatannya dengan beberapa
pertubuhan yang diceburinya. Dengan mengenali latar belakang dan sebagainya,
seoang peneliti atau pengkaji dapat memahami konsepsi pengarang dengan lebih
jelas.
Prinsip
kedua, iaitu pemilihan kata, dihubungkan dengan karya sastera. Dalam prinsip
ini pengarang atau pengkarya akan menggunakan
kata-kata yang berada dalam lingkungan dirinya untuk menyatakan konsepsinya
terhadap sesuatu isu, hal, perkara, objek dan sebagainya. Kata-kata bagi
sesuatu konsep itu akan sentiasa melingkari minda seseorang pengarang atau
pengkarya. Kata-kata bagi sesuatu konsep itu akan dapat ditemui dalam
karya-karya yang dihasilkan oleh pengarang atau pengkarya. Sebagai analoginya,
seorang kanak-kanak apabila ditanya tentang hari raya maka terlintas dalam
mindanya ”duit”, “baju” dan “kasut” dan sebagainya. Kata-kata ini merupakan
kata kunci yang melingkari konsep Hari Raya bagi seorang 1 Untuk keterangan
lanjut sila lihat Mohamad Mokhtar Hassan, Teori Konseptual Kata Kunci, Kuala
Lumpur: Penerbit Universiti Malaya, 2005. 32 Mokhtar Hassan & Tengku Intan kanak-kanak.
Berlainan pula bagi orang dewasa, kata-kata yang melingkari mindanya apabila
memperkatakan konsep Hari Raya ialah ”silaturahim”, ”bermaafmaafan” dan
”kunjung-mengunjungi”.
Prinsip
ketiga, iaitu kesan dihubungkan dengan pembaca. Konsepsi seseorang pengarang atau pengkarya terhadap sesuatu isu, hal,
perkara, objek dan sebagainya dapat diperolehi oleh khalayak pembaca dengan
meneliti karya atau karya-karya yang dibaca dengan meneliti kata-kata kunci
yang digunakan oleh pengarang. Kejayaan menemui konsepsi seseorang
pengarang atau pengkarya itu akan terhasil apabila konsepsi yang dikemukakan
oleh khalayak pembaca itu menyamai konsepsi yang dikemukakan oleh pengarang
atau pengkarya. Dalam hal ini, untuk mendapatkan konsepsi seseorang pengarang
dengan lebih objektif, seseorang peneliti atau pengkaji itu harus memahami
hal-hal yang berhubung dengan ekstrinsik pengarang dengan lebih mendalam.
Di
samping beberapa teori yang telah dibincangkan di atas tadi, terdapat beberapa
teori lain yang telah diperkenalkan oleh para sarjana dan pengkaji sastera tempatan.
Antaranya ialah teori Takmilah dan teori Persuratan Baru. Kedua-dua teori ini
juga mendapat sambutan dan pengaruhnya daripada peneliti dan pengkaji sastera
tempatan.
No comments:
Post a Comment