Bahagian
II:
Dengan
membandingkannya dengan KBSR, bincangkan sekurang-kurangnya 4 ciri utama KSSR
Pengenalan
Perkembangan
kurikulum merupakan satu proses yang dinamik dan berterusan. Kurikulum sekolah
rendah mula diperkenalkan pada tahun 1983 dengan menggunakan nama Kurikulum
Baru Sekolah Rendah. Pada tahun 1993, Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah (KBSR)
diperkenalkan. KBSR disemak semula pada tahun 2003 kerana dasar Pengajaran dan
Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI). KBSR (semakan)
telah digubal semula menjadi Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) selaras
dengan teras kedua Pelan Induk Pembangunan Pendidikan (PIPP).
Dasar
teras kedua PIPP adalah membangunkan modal insane yang mempunyai pengetahuan
dan kemahiran serta menghayati nilai-nilai murni. Matlamat PIPP adalah untuk
memastikan anak bangsa Malaysia dipupuk semangat, menguasai ilmu pengetahuan,
kemahiran dan kompetensi serta menerapkan nilai murni.
KSSR
merupakan satu transformasi pendidikan, iaitu proses melakukan satu bentuk
perubahan yang holistik kepada kurikulum persekolahan sedia ada yang melibatkan
perubahan bentuk, pedagogi, peruntukan masa, kaedah pentaksiran, bahan dan
pengurusan kurikulum di sekolah.
Perbandingan KSSR dengan
KBSR
Ciri-ciri
KSSR yang dibentuk berlainan dengan apa yang ada pada KBSR. Perbandingan yang
jelas di antara dua bentuk kurikulum tersebut adalah seperti pada jadual di
bawah.
No.
|
Aspek
|
KSSR
|
KBSR
|
1.
|
Bentuk
|
· Komunikasi
· Manusia
dengan alam sekelilingnya
· Perkembangan
diri individu
|
· Komunikasi
· Kerohanian,
Sikap Dan Nilai
· Kemanusiaan
· Ketrampilan
Diri
· Perkembangan
Fizikal Dan Estetika
· Sains
Dan Teknologi
|
2
|
Elemen
|
· Elemen
Kemahiran Berfikir Secara Kritis Dan Kreatif
|
· Elemen
Kreativiti Dan Inovasi, Elemen Keusahawanan Dan Elemen Teknologi Maklumat Dan
Komunikasi (ICT) Secara Eksplisit
|
3.
|
Organisasi
|
· Tahap I
(tahun 1, 2 dan 3)
Ø Modul
Teras Asas, Modul Teras Tema dan Modul Elektif
· Tahap II
(tahun 4, 5 dan 6)
Ø Mata
Pelajaran Teras, Wajib dan Tambahan.
|
· Tahap I
(tahun 1, 2 dan 3)
Ø Modul
Teras Asas, Modul Teras Tema dan Modul Elektif
· Tahap II
(tahun 4, 5 dan 6)
Ø Mata
Pelajaran Teras dan Elektif
|
4.
|
Bahan
|
· Sukatan
pelajaran
· Huraian
sukatan pelajaran
Ø Kandungan
Ø Hasil
Pembelajaran
Ø Cadangan
Aktiviti P&P
|
· Dokumen
Kurikulum
Ø Standard
Kandungan
Ø Standard
Pembelajaran
|
Untuk perbandingan
yang pertama, KSSR adalah reka bentuk kurikulum berasaskan 6 tunjang iaitu
Komunikasi; Kerohanian, Sikap dan Nilai; Kemanusiaan; Perkembangan Fizikal dan
Estetika; Sains dan Teknologi serta Keterampilan Diri.
Konsep
tunjang yang diperkenalkan dalam KSSR, merupakan satu bentuk pengklasifikasian
bidang ilmu, kemahiran dan nilai. Konsep ini berfokus kepada pembentukan modal
insan seimbang dari segi jasmani, emosi, rohani, intelek dan sosial. Enam
tunjang dikenal pasti mewakili bidang ilmu, kemahiran dan nilai yang menjadi
asas kepada pembangunan insan yang berfikiran kreatif, kritis dan inovatif.
Tunjang-tunjang tersebut menggambarkan penstrukturan secara eksplisit bidang
ilmu, kemahiran dan nilai yang perlu dikuasai murid. Setiap tunjang saling
berhubung kait dan bersepadu. Gambaran jelasnya ditunjukkan seperti di dalam rajah
di bawah.
Sementara, KBSR
adalah reka bentuk kurikulum berasaskan tiga bidang iaitu Komunikasi; Manusia
dan Alam Kelilingnya dan Perkembangan Diri Individu. Tiga bidang tersebut
dibahagikan pula kepada enam komponen yang menjadi teras kepada struktur KBSR.
Komponen-komponen tersebut adalah seperti dalam jadual di bawah.
Bidang
|
Komponen
|
Mata pelajaran
|
|
|
|
Fasa 1
|
Fasa 2
|
Komunikasi
|
Kemahiran Asas
|
Bahasa Melayu
Bahasa Inggeris
Bahasa Cina
Bahasa Tamil
|
Bahasa Melayu
Bahasa Inggeris
Bahasa Cina
Bahasa Tamil
|
Matematik
|
Matematik
|
||
Manusia dan Persekitaran
|
Sikap, Nilai dan Spiritual
|
Pendidikan Islam
Pendidikan Moral
|
Pendidikan Islam
Pendidikan Moral
|
-
|
Sains
|
||
Kajian Tempatan
|
|||
-
|
Kemahiran Hidup
|
||
Perkembangan Diri Individu
|
Kemahiran Hidup
Seni dan Riadah
Kokurikulum
|
Pendidikan Muzik
|
Pendidikan Muzik
|
Pendidikan Seni
|
Pendidikan Seni
|
||
Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan
|
Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan
|
DI dalam perbandingan
yang kedua, KSSR menggunakan Elemen Kreativiti dan Inovasi, Keusahawanan dan
Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT) secara eksplisit dengan memfokuskan
kepada 4M (Membaca, Menulis, Mengira dan Menaakul).
Elemen kreativiti dan
inovasi telah disuntik bagi membentuk transformasi KSSR yang bertujuan
melahirkan modal insan yang berkeupayaan berdaya tahan untuk menghadapi cabaran
yang mendatang. Langkah kementerian yang berusaha menerapkan daya pemikiran
kreatif dan inovasi bermula dari bangku sekolah rendah bermula Januari 2011
adalah tepat kerana bukan semua murid dilahirkan dengan bakat tersebut namun
bukanlah mustahil untuk membentuk kemahiran tersebut sejak dari kecil.
Elemen
keusahawanan pula diperkenalkan dalam KSSR bagi memberi pendedahan awal
mengenai bidang keusahawan yang sememangnya mempunyai potensi yang besar untuk
diterokai dan secara tidak langsung dapat mengurangkan. bilangan siswazah menganggur sebaik sahaja
bergraduat di masa hadapan.
Kepesatan kemajuan
teknologi maklumat dan komunikasi adalah cabaran yang perlu dihadapi generasi
pada masa, kini. Sehubungan itu, setiap modal insan harus dipersiapkan dengan
cabaran tersebut agar tidak ketinggalan dalam, persaingan global. Seperti elemen
nilai tambah yang lain, kemahiran teknologi maklumat dan komunikasi akan diberi
pengukuhan dan perlaksanaan secara eksplisit dalam perlak-sanaan KSSR pada
tahun hadapan.
Sementara KBSR menggunakan
Elemen Kemahiran Berfikir Secara Kritis dan Kreatif dengan fokus kepada 3M.
(Membaca, Menulis dan Mengira). Di dalam Falsafah Pendidikan Negara, KBKK merujuk kepada perkembangan daya intelek individu yang diberi
penekanan bersama-sama dengan perkembangan rohani, emosi dan jasmani. Elemen ini dibentuk untuk memastikan kemahiran berfikir
dikuasai oleh pelajar, maka objektif penguasaan kemahiran berfikir telah
didokumentasikan dalam kurikulum sekolah. Sementara di dalam KBSR, elemen ini
dibentuk adalah bertujuan untuk mengaplikasikan aplikasikan pengetahuan, pengalaman
dan kemahiran berfikir secara lebih praktik sama ada dalam atau luar sekolah, menghasilkan
idea atau ciptaan yang kreatif dan inovatif, meningkatkan aspek kognitif dan
afektif, dan seterusnya perkembangan intelek mereka dan lain-lain lagi.
Di dalam perbandingan
yang ketiga, KSSR diorganisasikan dalam bentuk modular di mana kandungan
pembelajaran disediakan dalam bentuk unit kendiri-lengkap (self-contained) yang
dinamakan sebagai modul. Setiap unit adalah tersendiri dan mengandungi
pengetahuan, kemahiran dan nilai yang telah dikenal pasti untuk dikuasai murid.
Bagi tahap satu,
kandungan kurikulum diorganisasikan dalam modul Teras Asas, Modul Teras dan
Modul Elektif.
Jadual 1: Organisasi KSSR Tahap 1
Modul Teras Asas
|
Modul Teras Tema
|
Modul Teras Elektif
|
Bahasa Malaysia
Bahasa Inggeris
Bahasa Cina
Bahasa Tamil
Matematik
Pendidikan Jasmani
Pendidikan Kesihatan
Pendidikan Islam / Pendidikan Moral
|
Dunia Kesenian (Dunia Seni Visual, Dunia Muzik)
Dunia Sains dan Teknologi
|
Bahasa Arab
Bahasa Cina Sekolah Kebangsaan (BCSK)
Bahasa Tamil Sekolah Kebangsaan (BTSK)
Bahasa Iban
Bahasa Kadazandusun
|
Manakala bagi tahap
dua, kurikulum diorganisasikan dalam bentuk mata pelajaran teras dan mata
pelajaran elektif. Mata pelajaran ini dilaksanakan secara modular pada 2014
untuk murid-murid tahun empat.
Jadual 2: Organisasi KSSR
Tahap 2
Mata Pelajaran Teras
|
Modul Elektif
|
||||
Modul Komunikasi
|
Modul Sains dan Teknologi
|
Modul Fizikal dan Estetika – Pendidikan Jasmani
|
Modul Kerohanian, Sikap dan Nilai
|
Modul Kemanusiaan
|
Modul Komunikasi Elektif
|
Bahasa Malaysia
Bahasa Inggeris
Bahasa Cina
Bahasa
Tamil
|
Matematik
Sains
Reka
Bentuk dan Teknologi / ICT
|
Pendidkan Kesihatan
Pendidikan
Muzik – Pendidikan Seni Visual
|
Pendidikan Islam/Moral
|
Sejarah
|
Bahasa Arab
Bahasa Cina Sekolah Kebangsaan
Bahasa Tamil Sekolah Kebangsaan Bahasa Iban Bahasa
Semai
Bahasa
Kadazandusun
|
Sementara bagi KBSR, pembahagian mata
pelajaran terbahagi kepada 3 jenis mata pelajaran iaitu mata pelajaran Teras,
Wajib dan Tambahan. Mata pelajaran teras ialah mata pelajaran yang menjadi asas
utama pendidikan murid-murid di semua sekolah. Ia mesti dipelajari oleh semua
murid di peringkat sekolah rendah dan sekolah menengah. Bagi mata pelajaran
teras seperti mata pelajaran bahasa, Matematik dan Sains diberi peruntukan masa
yang lebih bagi membolehkan murid-murid betul-betul dapat menguasainya.
Mata pelajaran wajib
ialah mata pelajaran yang mesti dipelajari oleh semua murid. Pembelajaran mata
pelajaran wajib adalah bagi membantu perkembangan yang berterusan potensi
intelek, rohani, emosi dan jasmani yang ada pada murid-murid selaras dengan
kehendak FPK.
Mata pelajaran
tambahan adalah sebagai tambahan kepada mata pelajaran teras dan mata pelajaran
wajib. Mata pelajaran ini diajar kepada murid-murid yang berminat untuk
mempelajarinya. Jadual di bawah menunjukkan mata pelajaran-mata pelajaran
Teras, Wajib dan Tambahan.
MP Teras
|
MP Wajib
|
MP Tambahan
|
Bahasa Melayu
Bahasa Inggeris
Bahasa Cina (di SJKC)
Bahasa Tamil (di SJKT)
Matematik
Sains
Kajian Tempatan
Pendidikan Islam
(Murid-murid Islam )
Pendidikan Moral
(Murid-murid bukan Islam )
|
Pendidikan Jasmani
Pendidikan Kesihatan
Kemahiran Hidup
Pendidikan Seni Visual
Pendidikan Muzik
|
Bahasa Cina (di SK dan
SJKT)
Bahasa Tamil (di SK dan
SJKC)
Bahasa Arab ( Komunikasi
)
Bahasa-bahasa suku kaum
seperti bahasa Kadazan, bahasa Semai dan sebagainya
|
Untuk perbandingan yang
keempat, KSSR digubal dalam bentuk pernyataan standard kandungan dan standard
pembelajaran yang perlu dicapai oleh murid dalam satu tempoh persekolahan yang
ditetapkan. Standard kandungan merupakan pernyataan lebih terperinci mengenai
perkara yang murid patut ketahui dan boleh lakukan dalam satu tempoh persekolahan
merangkumi aspek pengetahuan, kemahiran dan nilai. Manakala standard
pembelajaran pula ialah satu penetapan kriteria atau indikator kualiti
pembelajaran dan pencapaian yang boleh diukur bagi setiap standard kandungan.
Jika nak dibandingkan dengan KBSR yang digubal dalam bentuk penyataan Huraian
Sukatan Pelajaran.
No comments:
Post a Comment