Rancangan Pelajaran
Harian`
Bahasa Melayu Tahun 4
Tarikh : 7 Ogos 2012
Masa : 1020 – 1120 pagi
Mata pelajaran : Bahasa Melayu
Tahun : Tahun 4A
Bilangan Murid : ___ orang
Tema :
Rakyat Cergas Negara Maju
Tajuk : Bintang Badminton
Hasil Pembelajaran:
Fokus utama
8. 2 Membina dan menulis ayat tunggal dan ayat majmuk dalam sesuatu
penulisan teks
tentang sesuatu tajuk
Aras
1
i.Membina ayat tunggal dan ayat majmuk berdasarkan tajuk.
Fokus sampingan
1.5 Memberikan penjelasan tentang sesuatu
perkara yang tersurat dan tersirat.
Aras 1
i.
Menyatakan
fakta yang terdapat dalam bahan.
5.2 Membaca kuat teks prosa dan puisi dengan
sebutan dan intonasi yang betul dan lancar serta memahami perkara yang
dibaca.
Aras
3
i.
Menjawab
soalan pemahaman berdasarkan teks yang dibaca.
Objektif
pembelajaran:
Pada
akhir pelajaran, murid-murid dapat:
1. Membina sekurang-kurangnya 6 ayat
tunggal berdasarkan tajuk
“Bintang Badminton” .
2. Menyatakan sekurang-kurangnya 5 fakta yang terdapat dalam
petikan “Bintang Badminton”.
3. Menjawab sekurang-kurangnya 5 soalan pemahaman
berdasarkan teks “Bintang Badminton” yang dibaca.
Sistem bahasa:
Tatabahasa : antonim (lelaki x perempuan, muda x tua,
dalam x luar,
ramai x sedikit, selepas x sebelum)
Kosa kata : menundukkan, merangkul, arena
Pengisian kurikulum
Ilmu :
Pendidikan Jasmani
Nilai :
Kerajinan, patriotisme, semangat kesukanan.
Kemahiran bernilai tambah (KBT):
Kemahiran berfikir : Menjana idea
Kemahiran belajar cara
belajar : Mencatat isi penting
Kecerdasan pelbagai : verbal-linguistik,
interpersonal, intrapersonal
Pengetahuan sedia ada : Murid-murid pernah bermain badminton dengan
rakan.
Bahan bantu mengajar :
Gambar Raket badminton dan bola
tangkis, petikan “Bintang Badminton”, , lembaran kerja.
Langkah/ masa
|
Isi pelajaran
|
Aktiviti P&P
|
Catatan
|
||||
Set
induksi
(5
minit)
|
Contoh
soalan:
·
Sukan
apakah yang dimainkan oleh guru?
Andaian jawapan
-badminton
·
Apakah
nama benda ini?
-Bulu Tangkis
·
Siapa
gemar bermain permainan ini?
-murid
·
Siapakah
pemain handal dalam permainan ini?
-Chong Wei , Lin Dan , Rashid Sidek, Hafiz Hashim
|
1. Guru menunjukkan gaya seorang pemain badminton.
2. Guru bertanya adakah murid menonton perlawanan akhir
olimpik.
3. Murid diminta meneka aksi yang dilakonkan oleh guru.
4. Murid ditunjukkan bola tangkis dan raket.
5. Murid menjawab soalan tentang badminton berdasarkan
pengalaman sedia ada
6. Guru mengaitkan
soal jawab tadi dengan tajuk P&P hari ini
|
Bahan bantu mengajar:
Raket dan bola tangkis.
Kemahiran berfikir:
menjana idea.
|
||||
Langkah
1
(8
minit)
|
Menyatakan fakta dalam petikan.
Peta Minda:
(Rujuk rampiran 1)
|
1. Murid diminta membaca petikan yang bertajuk “Bintang Badminton”
dan diminta mencari isi penting setiap
peranggan dan mencatat dalam peta minda yang didearkan oleh guru.
2. Guru dan murid untuk menyemak jawapan.
|
Bahan bantu mengajar:
Petikan “Bintang Badminton”
Peta minda
Nilai:
Patriotisme
Kecerdasan pelbagai:
Verbal-linguistik
Nilai:
Patriotisme
|
||||
Langkah
2
( 10
minit)
|
Menjawab soalan pemahaman
Kosa kata:
1. Menundukkan:
Menewaskan
2. Merangkul
Mencapai
3. Arena
Medan; gelanggan
|
1. Guru dan murid-murid berbincang tentang kosa kata yang
terdapat dalam petikan.
2. Murid-murid diberi lembaran kerja pemahaman.
3. Guru membincangkan jawapan bersama-sama dengan murid.
|
Bahan bantu mengajar:
Petikan dan lembaran kerja
pemahaman.
Kecerdasan pelbagai:
interpersonal
|
||||
Langkah
3
(9
minit)
|
Tatabahasa
Antonim
·
lelaki
x perempuan
·
muda
x tua
·
dalam
x luar
·
ramai
x sedikit
·
selepas
x sebelum
Pengayaan:
Menukar perkataan yang digariskan
dalam petikan dengan antonim yang betul.
(Rujuk Lampiran 2)
Pemulihan:
Memilih antonim yang tepat bagi
perkataan yang digarisi dalam ayat. (Rujuk
lampiran 3)
|
1. Guru menerangkan dan memberikan contoh-contoh antonim
kepada murid-murid.
2. Murid-murid menjawab soalan mengikut kumpulan pengayaan
dan kumpulan pemulihan.
3. Guru membincangkan jawapan bersama-sama dengan murid.
|
Bahan bantu mengajar:
lembaran kerja
Nilai:
Kerajinan
|
||||
Langkah
4
( 25
minit)
|
|
1. Murid dalam kumpulan diminta menulis ayat tunggal
berkaitan dengan Datuk Lee Chong Wei pada lembaran yang telah diberikan.
2. Murid membentangkan jawapan mereka dihadapan kelas.
|
Bahan bantu mengajar:
Lembara kerja”, petikan “Bintang
Badminton”.
Kemahiran belajar cara belajar : Mencatat isi penting petikan
Kecerdasan pelbagai:
Intrapersonal
Nilai:
bekerjasama
|
||||
Penutup
(3
minit)
|
Rumusan kognitif:
·
Menulis
ayat tunggal tentang ikon sukan badminton
Rumusan
Sosial:
·
Bersenam
dan bersukan baik untuk kesihatan kita
|
1. Murid-murid diminta merumus tentang kemahiran bahasa
yang dipelajari
2. Guru meminta
murid menyenaraikan kebaikan bersukan
|
Nilai:
Semangat patriotisme
|
Refleksi Guru :
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ulasan Guru Matapelajaran:
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
No comments:
Post a Comment